Lettere forsinket er Audi klar med A6 e-tron, der sætter konkurrenter som BMW og Mercedes til vægs på rækkevidde og ladehastighed.
Audi skærper konkurrencen i elbilernes luksusklasse med den nye A6 e-tron. Her hedder konkurrenterne BMW i5 og Mercedes EQE, og begge må se sig overhalet ganske grundigt på rækkevidde og ladehastighed.
Mens rivalerne kører med 400 volt teknologi, står A6 e-tron på en ny, såkaldt PPE-platform, der også bruges af Porsche. Platformen har mere avanceret 800 volt teknologi, der gør det muligt at lade batteriet med op til 270 kW. I en tilstrækkeligt kraftig lynlader kan batteriet lades fra 10-80 pct. på blot 21 minutter. Det er knapt 10 minutter hurtigere end konkurrenterne.
Med et velvoksent batteri på 95 kWh-netto når A6 e-tron tilmed ud på 756 km efter WLTP-normen på en fuld opladning. Det er væsentligt mere end BMW i5, der klarer 581 km, mens den mest effektive udgave af Mercedes EQE klarer 688 km.
Masser af kræfter
De 756 km gælder for den fem-dørs A6 Sportback, mens Avant – Audi’sk for stationcar – klarer 720 km. Rækkevidde på den gode side af 700 km sætter ikke blot de tyske ærkerivaler i skyggen, men er rekord for klassen. Dermed indtager Audi A6 e-tron elbilernes luksusklasse med ny teknologi, der gør en mærkbar forskel og løfter overliggeren for moderne elbiler.
Det er ikke fordi, at Audi sparer på kræfterne for at opnå lang rækkevidde. I første omgang kommer A6 e-tron med en elmotor på 270 kW (367 hk), der trækker på baghjulene. En skrappere S-udgave får to motorer med tilsammen 370 kW (503 hk), der trækker på alle fire. Det sender den næsten fem meter lange limousine fra 0-100 på 5,4 eller blot 3,9 sekunder. Senere forventes en basismodel med mere moderate 210 kW (286 hk).
Rekordlav luftmodstand
Hemmeligheden bag den imponerende rækkevidde ligger især i en rekordlav luftmodstand på 0,21 cw for A6 Sportback. Audi er kendt for at lave biler med lav luftmodstand – nogle husker måske, at Audi 100 tidligere satte rekord med en cw på 0,30 tilbage i 1982.
Med A6 Sportback når Audi den hidtil laveste luftmodstand nogensinde for en Audi – og for den sags skyld for nogen bil i VW-familien, som Audi er en del af.
Avant-udgaven har en cw-værdi på 0,24, hvilket skyldes, at den mere lodrette stationcar-afslutning øger luftmodstanden.
Interessant nok er A6 Avant e-tron også den udgave, der adskiller sig mest fra de to konceptudgaver af henholdsvis A6 Sportback og Avant, som Audi viste tilbage i 2021. Mens den endelige udgave af Sportback ligner konceptudgaven til forveksling, har Audi fjernet de meget markante diffusorer bag på den produktionsklare udgave af A6 Avant e-tron. Store diffusorer eller ej, så vil en stationcar altid have mere luftmodstand end en mere dråbeformet Sportback.
Ikke desto mindre er den mere praktiske Avant traditionelt førstevalg hos danske Audi-kunder. Men både Sportback og Avant-udgaverne bliver spændende alternativer til de populære, høje SUV-modeller, fordi de er billigere og kører længere med deres lavere karrosserier.
Samme kabine som Q6
A6 e-tron deler platform med sin SUV-søsterbil Q6 e-tron, som Audi afslørede i marts. Design-detaljer som den lukkede kølergrill og de smalle forlygter med mulighed for forskellig grafik i kørelyset går også igen. Der skal også kigges en ekstra gang for at opdage, at de egentlige forlygter er gemt bag mørktonet glas lige under kørelyset.
Som Q6 har A6 været ramt af forsinkelser af bilens software. Oprindeligt skulle A6 e-tron have været klar for et lille år siden, men først med klarmeldingen af SUV’en Q6 er Audi også parat med den endelige udgave af A6 e-tron.
Et kig ind i kabinen afslører hvorfor. Førerpladsen er overført én til én fra Q6 til A6. Det vil sige fuld digital instrumentering med en 12 tommer skærm bag rattet, en central skærm på 14,5 tommer i midterkonsollen og – mod merpris – en 11-tommers skærm rettet mod forsædepassageren.
De to primære skærme buer ind mod føreren, og kan udvides med et udvidet head-up display, der bl.a. kaster navigation og hastighed op på forruden. Brug af ChatGPT skal forbedre stemmestyringen og mod merpris kan du udvide med yderligere to skærme, der erstatter de traditionelle sidespejle.
I Danmark til årsskiftet
Som Q6 får A6 e-tron også touch-felter i både rat og venstre sidedør til betjening af alt fra klimaanlæg, radio og fartpilot. Det skal nok vække debat, for dermed styrer du nogle af de mest benyttede funktioner med knapper, der er en omdiskuteret mellemting mellem fysiske knapper og berøringsfølsomme felter. Vi glæder os til at prøve, om de er blevet mindre følsomme for fejlbetjening, end vi f.eks. kender det fra en af Danmarks mest solgte biler, Audi Q4 e-tron.
De nye Audi A6 e-tron Sportback og Avant kommer til Danmark omkring årsskiftet. Til september åbner den danske importør for bestillinger. Til den tid ved vi også, hvad klassens nye rækkeviddekonge skal koste. Et kig på de foreløbige tyske priser kunne tyde på, at en A6 e-tron Sportback med 270 kW og baghjulstræk skal begynde et sted mellem BMW i5 og Mercedes EQE – altså omkring 625.000 kr. Avant-udgaven bliver en smule dyrere – knapt 650.000 kr. er et realistisk bud.
Audi A6 e-tron
Længde/Bredde (m. spejle)/højde: 493/214/149 cm (Avant er 153 cm høj)
Akselafstand: 295 cm
Fås som Sportback med stor bagklap eller Avant (stationcar). Begge med 502 liters bagagerum.
Baghjulstræk eller quattro firehjulstræk.
210 kW (286 hk), 270 kW (367 hk) eller 370 kW (503 hk)
Batteri på 79 eller 95 kWh netto.
Rækkevidde mellem 600 og 756 km efter model (danske tal foreligger endnu ikke).
Må trække op til 2.100 kg.