Det skal være sjovt at køre Honda. Japanerne overvejer derfor at tilbyde kunstigt manuelt gear og kobling i mærkets elbiler.
Honda er kommet sent i gang med elbiler. Men nu vil det japanske bilmærke, der er kendt for at være ingeniør-drevet, op på omgangshøjde med konkurrenterne. Foreløbig ved at dele en masse tanker og planer for, hvordan Honda vil designe og udvikle elbiler, der lige skal have dét ekstra sammenlignet med Tesla og alle de andre, der for længst er stået på elvognen.
Blandt de spændende – og sympatiske – tanker er, at det skal være sjovt at køre en elektrisk Honda. Blandt entusiaster går Honda for at være ’den japanske BMW’, og den vibe vil mærket fastholde i sine kommende elbiler.
Man mærkede det faktisk allerede i den lille Honda e fra 2020, der dog nu er sendt på pension. Den kompakte SUV med det umulige navn e:NY1 kører også kompetent, men har haft en hård fødsel på grund af alt for høje lanceringspriser og nærmest rekordlave ladehastigheder.
Lave biler med lav vægt
Forleden afslørede Honda så sine planer for sin elektriske fremtid under overskriften ’Honda serie 0’. Blandt de gode tanker, der helt sikkert vil vække genklang hos bilentusiaster, er lav vægt, lave biler med lav vindmodstand samt høj effektivitet og lavt strømforbrug. Endelig vil Honda sørge for indbygge køreglæde, så de giver en oplevelse af ”at være ét med bilen”.
Den slags kan vi godt lide at høre her på redaktionen. Og der er mere: Går man i detaljer med Hondas ’serie 0’ planer, viser det sig, at de japanske ingeniører leger med tanken om at tilbyde elbiler med et kunstigt manuelt gear med kobling.
Præcist hvordan det manuelle gear skal fungere i elbiler, og hvordan det vil opleves, står endnu ikke klart. Der er, som Honda også selv gør opmærksom på, tale om en kunstig oplevelse. For hverken gear eller kobling hører hjemme i en elektrisk drivline. På spørgsmålet om gearskiftet kan give samme fornemmelse som i den legendariske S2000-sportsvogn, svarer Honda også nej. Det vil være at sigte for højt.
S2000 er berømt for sine tætte, manuelle gearskift i forbindelse med en hurtigt roterende sugemotor, men i en elbil bliver der tale om en rent elektronisk løsning, der skal simulere gearskift.
Kun til sportslige biler
Formentlig bliver det noget a la de manuelle gearskift, der findes i den vilde N-udgave af Hyundai Ioniq 5. Her efterlignes det delvist manuelle skifte i en dobbeltkoblings-automatgearkasse, men Honda går tilsyneladende et skridt videre ved at tilføje en elektronisk kobling.
Kunstige gear i elbiler, der på mange måder har fordele af ikke at behøve gear, er en omdiskuteret feature. F.eks. har Porsche nærmest hånet Hyundai for at lægge kunstige gear ind i Ioniq 5N.
Som hos Hyundai skal vi dog kun forvente at se det manuelle gear i Hondas mest sportslige elbiler.