Mini skruer op for strømmen i elbilerne Cooper og Aceman. I John Cooper Works udgaverne får de 258 hk og særlig performance-affjedring.
I takt med at elbiler bliver mere almindelige, begynder vi også at se mere spændende special-udgaver. Mercedes har AMG-modeller, BMW kalder dem M-sport og hos Mini hedder de hidsige udgaver John Cooper Works.
Navnet stammer fra sportsvognsdesigneren John Cooper, der for mere end 60 år siden skabte store resultater med sine hårdt pumpede udgaver af den ikoniske Mini. Blandt John Coopers største triumfer var hele tre sejre med Mini i det legendariske Monte Carlo Rally i 60erne.
Første JCW elbiler
Siden har Mini dyrket historien med særligt hurtige John Cooper Works – eller bare JCW – udgaver af forskellige Mini-modeller. På den aktuelle biludstilling i Paris udvider Mini nu for første gang JCW-konceptet til mærkets elbiler, det lille ’hundehus’ Mini Cooper og det fem-dørs gadekryds mellem en crossover og en stationcar, Aceman.
Elmotoren i de to biler skrues op fra de nuværende 218 til 258 hk. Drejningsmomentet får også en tand til – fra 330 til 350 Nm.
Den ’almindelige’, elektriske Mini Cooper har i forvejen en smule svært ved at få de mange kræfter sendt fra forhjulene og ned i asfalten, som vi konstaterede i vores test af bilen i sommers. JCW-udgaverne har derfor en racing-inspireret undervogn, hvor affjedringen er optimeret for at skaffe det nødvendige vejgreb. Præcist hvordan fortæller Mini ikke, men mon ikke der bl.a. er arbejdet med differentialet og den elektroniske antispin. Særlige dæk skal også være med til at sikre mere ’bid’ i asfalten.
Mere fart, kortere rækkevidde
Hvis de mange kræfter ikke ender i dækrøg, er Mini John Cooper Works i stand til at rykke fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Den større Aceman bruger et halvt sekund mere, 6,4 sek. Begge modeller har en tophastighed på 200 km/t.
Som i de civile udgaver af Cooper og Aceman er batteriet på 54 kWh. Det giver en rækkevidde på henholdsvis 371 og 355 km. Det er ca. 10 pct. mindre end i udgaverne med 218 hk – det er prisen for de mange kræfter og større hjul på henholdsvis 18 og 19 tommer.
Som altid er John Cooper Works-udgaverne nemme at spotte på afstand. Ud over store specialfælge har JCW-udgaverne side- og hækspoiler, røde bremsecalipre og det klassiske hvide, sorte og røde JCW logo flere steder.
Indvendig er der sportssæder med røde syninger, særligt JCW-sportsrat og røde detaljer på instrumentpanelet.
Mere end 400.000 kr.
Danske priser er endnu ikke klar, men Mini åbner for bestilling og konfigurering på mini.dk den 23. oktober.
Vi gætter på startpriser på den dyre side af 400.000 kr. Men så får du også et elektrisk ’hundehus’, der vil gøre alt for at bevise, at en elbil kan være lige så eksplosivt hurtig og stærkt underholdende at køre i som de originale John Cooper Works Minier.