Undersøgelse: 92 pct. af elbilister vil købe elbil igen

Verdens største undersøgelse af elbilister viser stor opbakning til omstilling: Blot 1 pct. af 23.000 elbilister vil tilbage til fossilbiler.

Omstillingen til elbiler er gået i stå og modstanden mod omstillingen til elbiler vokser.

Dét indtryk kan man let få, når man læser nyheder. Men det tenderer ‘fake news’: På verdensplan øger elbiler tværtimod hele tiden sin markedsandel. Selve stigningen går langsommere, men salget af elbiler sætter ikke desto mindre konstant nye rekorder: Således anslår erhvervsmediet Bloomberg, at det globale salg af elbiler når 16,7 mio. i 2024. Sidste år blev der solgt 13,9 mio. elbiler og 10,4 mio. elbiler i 2022.

Tendensen mod voksende popularitet for elbiler bakkes op af en ny undersøgelse af elbilister og deres erfaringer. Interesseorganisationen Global EV Drivers Alliance (GEVA) har spurgt 23.000 elbilister i 18 lande verden over, hvilket angiveligt gør undersøgelsen til verdens hidtil største af sin slags.

Tilbagemeldingen fra de mange elbilejere er entydig:

97 pct. af elbilejerne er ’tilfredse’ eller ’meget tilfredse’ med at køre elbil.

92 pct. vil købe en elbil igen.

4 pct. vil vælge en ladehybrid, der både kører på benzin og el.

Blot 1 pct. svarede, at de vender tilbage til en benzin- eller dieselbil, næste gang de skal have bil.

”Det er et bemærkelsesværdigt højt tal,” siger bestyrelsesformand for GEVA Joel Levin om de 92 pct. af elbilejerne, der vil købe en elbil igen.

”Resultatet bekræfter, at elbilejere er vilde med elbil-oplevelsen, og at elbiler er kommet for at blive.”

Kontrast til tyske tal

Ifølge GEVA viser undersøgelsen også, at de fortællingerne om elbilers faldende popularitet er ”stærkt overdrevne”.

GEVAs undersøgelse står da også i klar kontrast til en meget omtalt undersøgelse fra Tyskland tidligere i år. Her viste tal fra det tyske forsikringsselskab HUK-Coburg, at hver tredje tyske elbilejer gik tilbage til en fossilbil i 2024. Resultatet gik verden rundt og har sammen med et faldende salg af elbiler i netop Tyskland været med til at skabe indtryk af, at der sælges færre elbiler.

En væsentlig del af forklaringen er dog de særlige tyske forhold, hvor mange tyskere til og med 2023 købte elbiler med skatterabat, for derefter at sælge dem et halvt år senere. Rabatten gjorde det i praksis muligt at køre gratis i elbiler det første halve år. Da skatterabatten udløb i 2023, vendte mange af disse elbilejere tilbage til fossilbiler.

Mange tyskere mener også – fejlagtigt – at der mangler ladepunkter i Tyskland. Denne opfattelse og en generel modvilje mod ny teknologi er med til at gøre tyskerne til nogle af de største elbil-skeptikere i Europa.

Lavere omkostninger trækker

GEVAs undersøgelse viser dog, at netop udbredelsen af ladepunkter er blandt elbilejernes største bekymringer. Udfordringer med at finde en lader, bruge relativt meget tid på opladning og af og til støde på ladere, der ikke fungerer, nævnes som de største ulemper ved elbiler af de adspurgte.

Problemet er dog ikke større, end at hele 68 pct. ’aldrig’ eller kun ’sjældent’ oplever kø ved lynladere. Og kun i Indien og Brasilien oplever elbilejere i nogen grad rækkeviddeangst.

GEVA har også undersøgt, hvorfor bilisterne overhovedet skifter til elbiler.

Selv om 90 pct. svarer, at ’klimaforandringer er et stort problem’, vælger de fleste en elbil, fordi den er billigere at køre i. Først på andenpladsen kommer argumentet om, at elbiler er mere klimavenlige i spil.

Interesse for ny teknologi, gode køreegenskaber og lavere serviceomkostninger er også med til at trække folk over i elbiler.

Du kan læse undersøgelsens hovedkonklusioner i denne præsentation.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here