Fusion kan skabe ny japansk bilgigant

Honda og Nissan overvejer fusion, der også kan inkludere Mitsubishi. Samarbejdet kan redde Nissan og accelerere udviklingen af nye elbiler.

I marts indgik Honda og Nissan en aftale om at udvikle software og andre kernekomponenter til elbiler. Bag aftalen lå en erkendelse af, at de to japanske bilproducenter er sakket bagud i konkurrencen med Kina.

Nu overvejer Honda og Nissan at opgradere samarbejdet til en egentlig fusion. Det skriver den japanske avis Nikkei Asia.

Hverken Honda eller Nissan vil umiddelbart bekræfte historien. De to virksomheder siger dog til Reuters, at de ”undersøger forskellige muligheder for et fremtidigt samarbejde, der kan udnytte hver deres styrker.”

Verdens tredje-største

Ifølge avisen foregår der nu reelle forhandlinger, der også inkluderer et nyt, fælles holdingselskab. På sigt forventes fusionen også at omfatte Mitsubishi, som Nissan ejer 24 pct. af. Bliver fusionen en realitet, vil den skabe en ny japansk bilgigant, der tilsammen vil producere omkring otte millioner biler årligt. Det vil gøre trekløveret til verdens tredje største bilproducent, kun overgået af Toyota og Volkswagen Group.

Reelt vil det også splitte japansk bilindustri op i to næsten lige store koncerner. Selv om en Honda-Nissan-Mitsubishi fusion skaber en ny gigant, er Toyota dog endnu større med en årlig produktion på den gode side af 10 millioner biler. Toyota har desuden mindre ejerandele i mærker som Suzuki, Subaru og Mazda.

Livsvigtig for Nissan

Særligt for Nissan kan en fusion være nyttig. Mærkets krise er så dyb, at to unavngivne Nissan-chefer i sidste måned fortalte Financial Times, at selskabet kun havde kapital til yderligere 12-14 måneders drift.

Bag krisen ligger svigtende salg – særligt på det store amerikanske marked. Nissan har også måttet opgive sin tidligere førerposition inden for elbiler, der især er udfordret af langt billigere elbiler fra Kina.

Honda har lignende udfordringer, men er langt bedre polstret. Netop de fælles udfordringer med at udvikle nye hybrid- og elbiler, der kan tage konkurrencen op med Kina, gør fusionen mellem Honda og Nissan oplagt.

Ved at lægge mærkerne sammen kan Honda og Nissan på samme tid accelerere udviklingen af nye modeller og ny teknologi og samtidig reducere omkostningerne til både udvikling og produktion. Alt andet lige bør det forbedre en kommende Honda-Nissan-Mitsubishi koncerns konkurrenceevne.

Nissan-aktien steg da også mere end 20 pct. i timerne efter at Nikkei Asia offentliggjorde fusions-planerne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here