Salget af elbiler ventes at blive seks-doblet frem mod 2030. Det kan give mangel på afgørende batteri-materialer som litium, mangan og grafit.
Mens salget af elbiler går trægt i dele af Europa, presser en langt større udfordring sig på: Globalt ventes salget af elbiler nemlig at blive intet mindre end seks-doblet frem mod 2030 – fra 4,5 millioner solgte elbiler i 2023 til 28 millioner elbiler ved udgangen af dette årti. Det skriver McKinsey i en ny rapport om forsyningssikkerhed i forbindelse med batterier til elbiler.
En så voldsom stigning i salget giver elbiler et langt større problem end det aktuelle salg i lande som Tyskland, Frankrig og Italien.
Udfordringen består i at skaffe mange af de ofte sjældne og kostbare mineraler og materialer, der bruges i elbilers batterier. Ifølge McKinsey kan der især blive mangel på litium, mangan og grafit.
Mens batterier af typen LFP (litium-jern-fosfat) reducerer behovet for materialer som kobolt og nikkel, bruger de stadig litium, mangan og grafit.
80 pct. færre udledninger
En anden udfordring som bilproducenterne skal håndtere, er kravet om at reducere energibehovet og miljøbelastningen fra udvindingen af de sjældne materialer. Faktisk står udvinding, bearbejdelse og raffinering af materialer som litium, mangan og grafit for 40 pct. af et elbil-batteris klimabelastning.
”Ved at skaffe materialer fra leverandører, der har forpligtiget sig til at arbejde med brændstoffer og kraftkilder med lave udledninger kan reducere udledningerne fra mine- og raffineringsarbejdet med op til 80 pct.,” siger partner i McKinsey, Raphael Rettig.
Forskning i andre batterityper
Både bil- og batteriproducenter kender udfordringerne og arbejder på at løse dem. Blandt andet forskes der i at udvinde litium fra underjordiske kilder, der også findes i Europa og dermed reducerer afhængigheden af Kina.
Inden 2030 forventes de første faststof-batterier – også kendt som solid state – at være klar. De har en anden kemi end de kendte Litium-ion og LFP-batterier, der også vil reducere behovet for nogle af de mest efterspurgte og sjældne materialer.
Der forskes også i et væld af andre batterityper baseret på f.eks. natrium eller svovl, der også vil være billigere at fremstille.