Hos bilbranchens leverandører kradser krisen. 86.000 job er forsvundet siden før corona. Blandt andet de mange kinesiske elbiler får skylden.
Konkurrencen fra Kina presser bilbranchens underleverandører. De mange kinesiske elbiler er ifølge en europæisk brancheorganisation en af forklaringerne på, at der alene i 2024 blev varslet 54.000 fyringer. Og her taler vi alene om afskedigelser blandt de største i branchen.
I alt 86.000 job er forsvundet hos den europæiske bilindustris underleverandører siden corona-pandemien i 2020. Ifølge brancheorganisationen CLEPA (European Association of Automotive Suppliers) er det dog ikke kun invasionen fra Kina, der kan forklare nedgangen. For den europæiske bilproduktion er efter corona-pandemien ikke rigtigt kommet op i gear. Produktionen ligger stadig 20 pct. under før-corona-niveauet med tre millioner færre producerede biler om året.
Ukraine-krig gør ondt
Cocktailen af højere energipriser og en generelt højere inflation, der primært kan tilskrives følgevirkninger af Ruslands invasion af Ukraine, gør ondt. Da konkurrencen fra Kina samtidig er benhård, gnides der yderligere salt i såret.
Bosch har netop varslet afskedigelse af 5.500 ansatte, og Webastos gæld overstiger syv milliarder kroner, så virksomheden balancerer på kanten af lukning. Sidste år var også Continental og ZF ude i større fyringsrunder. De 54.000 varslede fyringer blandt underleverandørerne i 2024 er bl.a. omtalt af i branchetidsskriftet Automotive News.
Europæiske bilbosser har flere gange de seneste år advaret mod den kinesiske invasion.
CLEPA repræsenterer over 3.000 europæiske virksomheder, der er underleverandører til bilbranchen.
Af redaktionen