VWs topchef fortæller mere om udviklingen af mærkets første elektriske Golf GTI, der skal være ”autentisk” og tro mod GTI-historien.
VW er for alvor begyndt at varme op til den første rent elektriske Golf, der allerede kan komme i 2028 eller 2029.
I et interview med britiske Auto Express afslører VW-chef Thomas Schäfer flere detaljer om den kommende GTI-udgave af el-Golfen. Og én af dem er både overraskende og fortæller meget præcist, hvad VW vil med fremtidens elektriske GTIere.
”Jeg er meget glad for udviklingen. Den er cool. Du kan gøre den spændende. Den skal være spændende og autentisk. Den skal være en GTI,” siger han om udviklingsarbejdet, der for længst er i gang.
Holder fast i forhjulstræk
Og så smider Schäfer den store overraskelse: Selv om ID.3, der på alle måder udfylder rollen som elektrisk Golf lige nu er baghjulstrukket, bliver den kommende elektriske Golf GTI forhjulstrukket.
Det er et bevidst valg, der handler om at gøre den elektriske Golf – også power-udgaven GTI – så ægte, så ’Golf’ som muligt.
”Vi udvikler en hel klasse af GTIere, der begynder med ID.2 GTI. Da vi indledte denne rejse, sagde vi til vores udviklingsteams, at ’vi skal være stolte af fremtidens GTIere’, og det har de taget til sig.” forklarer Thomas Schäfer til Auto Express.
VW-chefen lover, at den elektriske GTI bliver ”en monsterbil”. Han har også kørt den første elektriske GTI baseret på den mindre ID.2 (billedet), der kommer næste år.
”Vi har kørt et par prototyper, og den er mind-blowing. Hvad med lyden, hvad med oplevelsen, køreegenskaberne osv.? Det kan lade sig gøre,” siger Schäfer om at genskabe den kendte GTI-køreoplevelse i en elbil.
R-udgave får firehjulstræk
Han vil dog ikke svare på, om VW vil efterligne Hyundais heftige 5N med simulerede gearskift og forbrændingsmotor-soundtrack i de kommende el-GTIere.
Hvis den slags detaljer dukker op i en VW, kunne det være i en kommende R-udgave, der bliver endnu hidsigere end GTIerne.

Mens den elektriske Golf GTI forventes at få op mod de mere end 300 hk som den baghjulstrukne ID.3 GTX har, er der trods alt grænser for, hvor mange kræfter et forhjulstræk kan håndtere. Derfor kommer der en elektrisk Golf R, der med firehjulstræk virkelig kan skrue op for ydelsen – også endnu mere end ID.3 GTX.
VW kan relativt nemt skifte mellem for-, bag- og firehjulstræk, fordi den elektriske Golf baseres på den nye SSP-platform, der er fuldt fleksibel. Dermed får VW også adgang til f.eks. software fra koncernens andre mærker, inklusive Lamborghini og Bentley.
Ur-GTI er forbilledet
Men her og nu handler det om at gøre den kommende, elektriske Golf GTI så autentisk som muligt.
Forbilledet er Thomas Schäfer ikke i tvivl om: Hans yndlings Golf GTI er originalen fra 1976 med 1,6 liter sugemotor med 110 hk og manuelt gear.
”Jeg synes, at den første var den mest spændende, fordi den kom ud af ingenting og var en total game changer,” siger Thomas Schäfer til Auto Express.
Om tre-fire år ved vi, om den elektriske udgave kan skabe lige så meget begejstring over 50 år senere som ur-GTIen.