Stor dansk importør skal sælge kinesiske elbiler

nio nic christiansen

Nic. Christiansen Gruppen, der i forvejen importerer BYD, Ford, Hyundai, Land Rover og Jaguar, skal også sælge Kina-mærkerne Nio og Firefly.

En af de store danske bilimportører udvider porteføljen af kinesiske bilmærker. Nic. Christiansen Gruppen med base i Kolding har sikret sig importen af Nio og Firefly, hvor sidstnævnte fungerer som Nios ’billigmærke’.

Nic. Christiansen importerer i forvejen kendte bilmærker som Hyundai, Ford, Land Rover og Jaguar. De kinesiske bilproducenter fylder dog stadig mere i forretningen. BYD er for længst en del af Nic. Christiansen Gruppen, der også har sikret sig importen af Jaecoo og Omoda, der udspringer af den statsejede kinesiske bilkoncern Chery.

Hverken Jaecoo eller Omoda er endnu nået frem til danske forhandlere, men det sker angiveligt senere i år.

Nio prøver igen

For Nio er der tale om en relancering. Mærket kom til Danmark helt tilbage i 2022. Dengang var både ambitioner og armbevægelser store, bl.a. med åbningen af et eksklusivt Nio House på Kultorvet i København, en af de dyreste adresser i hovedstaden. Nio fik også åbnet en batteriskiftestation i Slagelse, men siden mistede mærket gnisten.

Globalt er Nio også udfordret på både salg og økonomi. Mange stiller spørgsmålstegn ved mærkets satsning på kostbare batteriskifte-stationer i en tid, hvor elbilerne lader stadigt hurtigere.

Sidste år kunne Hvilkenbil vise stribevis af usolgte Nio’er hos en bilforhandler i Silkeborg. I hele 2024 lykkedes det kun at sælge fem Nio i Danmark. Den danske afdeling blev fyret og administrationen flyttet til Sverige. Lige lidt har det hjulpet. Indtil videre har Nio solgt 0 biler i Danmark i år.

’Konkurrencedygtige priser’

Nu får den erfarne importør Nic. Christiansen chancen – og tror ikke overraskende på projektet.

”Nio’s elbiler er af en virkelig høj kvalitet, har et fantastisk flot design og kommer med imponerende udstyrspakker. Samtidig kommer vi til at kunne tilbyde meget konkurrencedygtige priser, så man som forbruger får en premiumbil til en særdeles attraktiv pris,” siger adm. direktør Niels Vrist Bertelsen.

Netop prisen har utvivlsomt været med til at spænde ben for Nio. Da først Tesla og siden de fleste konkurrenter kastede sig du i en priskrig på elbiler, der fortsat raser, holdt Nio sig ude af kampen. Og kom aldrig nogensinde ind i den igen.

Firefly er Nio’s billigmærke og kan – måske – blive Danmarks billigste elbil.
Danmarks billigste elbil

Pris spiller også en afgørende rolle for Nios ’billigmærke’, Firefly. For mens markedet for store, dyre el-SUVere ser ud til at være nær mætningspunktet i Danmark, er der stigende interesse for kompakte, billige elbiler.

Her kommer Firefly med en spændende model: En fire meter lang hatchback, der er veldesignet og potentielt kan blive Danmarks billigste elbil

Begynder i København

Nic. Christiansen Gruppen er i gang med at finde forhandlere for de to mærker i Danmark.

Forventningen er, at både Nio og Firefly begynder i et fælles showroom i København fra efteråret. Næste år skal der så åbnes yderligere showrooms i Aarhus og Odense.

”Vi arbejder lige nu på at få detaljerne på plads i distributionskonceptet, og vi forventer, at vi kan lancere Nio og Firefly til efteråret. Salget af de to mærker kommer til at foregå hos forhandlere, vi selv etablerer i Nic. Christiansen Gruppen. På den måde kan vi allokere den helt rigtige know-how til arbejdet med de to mærker,” siger Niels Vrist Bertelsen.

For danske bilkøbere betyder det – i hvert fald på sigt – at de formentlig kan se biler fra Nio og Firefly i samme udstillingslokaler som Ford, Hyundai og BYD.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here