BILTEST: Opel Grandland lykkes som tysk fortolkning af søsterbilerne Peugeot e-3008/5008, men lades i stikken af fransk teknik.
Hvilken bil?
Opel Grandland er den tyske udgave af Stellantis-familiens mellemstore el-SUVere, der også tæller Peugeot E-3008/5008 og snart Citroën C5 Aircross og Jeep Compass. Alle benytter den såkaldte STLA Medium platform med almindelig 400 volt-teknologi og batterier, der svinger mellem 73 og 100 kWh. Konkurrenterne er bestsellere som VW ID.4, Skoda Enyaq, Renault Scenic og Tesla Model Y.
Med en længde på 465 cm placerer Opel Grandland sig lige mellem den sportsligt kompakte Peugeot E-3008 og den større E-5008 med tre sæderækker og plads til syv. Det samme gælder priserne, der starter ved 305.000 kr. Her tester vi topudgaven GS Sky til 342.500 kr. med stort set alt i udstyr. Som de øvrige modeller har den et batteri på 73 kWh, der giver en rækkevidde på 513 km og kan lade 20-80 pct. på ca. en halv time. Senere kommer en udgave med 100 kWh batteri og en rækkevidde op mod 700 km.
Motoren yder 154 kW (210 hk) og trækker på forhjulene. Tidligere i år fik Opel et stærkt kort på hånden, da nyvognsgarantien blev øget fra to til fem år/150.000 km.
Vidste du at?
Både i Europa og herhjemme lever Opel i skyggen af en mere glorværdig fortid. Fransk-italiensk-amerikanske Stellantis, der ejer Opel i dag, kom sent i gang med elbiler, og det har ramt hårdt i Danmark, hvor over 80 pct. af de private bilkøbere vælger elbiler.
Sidste år solgte Opel færre end 2.600 biler i Danmark – en nedgang på hele 42 pct. sammenlignet med året før. Dermed måtte Opel finde sig i en lidet flatterede 21. plads i Danmark, overgået af kinesiske opkomlinge som BYD og Xpeng.
Noget af en nedtur for det 163 år (!) gamle tyske bilmærke, der engang dominerede det danske bilsalg med modeller som Rekord, Kadett, Ascona og ikke mindst Astra og Corsa.
Men håbet om bedre tider lever. Opel har stadig en loyal om end aldrende fanskare, og Stellantis tillader fortsat, at Opel udvikler og designer deres biler ’hjemme’ i Tyskland. Netop Grandland fremstilles tilmed også i das Vaterland, og som vi vender tilbage til, er der gjort store anstrengelser for at ’Opelficere’ Grandland trods de franske byggeklodser.
Hvordan er førerpladsen?
Netop bag rattet slår det tyske fuldt igennem. Ikke noget fransk pjank med et lille rat, som man kigger over og ikke igennem eller tangentagtige klaverknapper, som vi kender fra Peugeots iCockpit. I Grandland føler selv inkarnerede ’Opelanere’ sig straks hjemme i de ergonomisk korrekte Aktion Gesunder Rücken forsæder. De kan også varme sig ved udsigt til en førerplads, der er omtrent så lige ud af Autobahn, som den slags nu kan være i en elbil anno 2025.
Modsat flere konkurrenter har Opel også strøet godt med fysiske knapper ud over kabinen. Her er sågar en trykknap til start-stop. Alles gut. Undertegnede, der selv har været glad Opel-ejer, føler sig godt tilpas bag rattet og nyder de fremragende forsæder.
Slangen i det tyske paradis er den noget langsomme software og en menubetjening af de ellers skarpe skærme, der ofte fremstår ulogisk og unødig indviklet. Præcis som vi kender det fra førnævnte Peugeoter, som Grandland jo deler IT-arkitektur med. Her må vi bare konstatere, at konkurrenterne kan betjenes mere intuitivt og at særlig Renault og Tesla har langt bedre stemmestyring. Så ja, Grandland-førerpladsen er gemütlich, men teknisk en smule altmodisch.
Hvordan opleves kabinen?
Den gode stemning genindfinder sig på bagsædet, hvor sæderne også støtter godt. Også under lårene, hvilket kan være et problem i elbiler, hvor batterier under gulvet skubber benene op. Ikke i Grandland, der tilmed tilbyder god plads til selv flodpramme af herresko under forsæderne. Her i GS Sky-udgaven med panoramasoltag er der virkelig kræset for bagsædepassagererne.
Længere bagude er der masser af plads i det regulære bagagerum med eldrevet bagklap. Under gulvet finder vi et enormt kælderrum. Selv med ladekabler, lappegrej og anhængertræk er der stadig plads til adskillige liter mælk. Meget praktisk, præcis som vi kender Opel.
Finishen er også fin. Faktisk rigtig nydelig. Så meget desto mere ærgerligt var de tilbagevendende raslelyde, der hjemsøgte kabinen i testugen.
Er sikkerheden i orden?
Ikke helt. Lidt usædvanligt for nye biler måtte Opel Grandland tidligere i år finde sig i kritik fra crashtestorganisationen Euro NCAP. Grandland yder generelt god beskyttelse i alle typer for sammenstød – også de lidt sværere discipliner som påkørsel fra siden og beskyttelse mod piskesmæld ved bagendekollisioner. Grandland mangler dog sensorer i bagsædet og overvågning af, om chaufføren bliver distraheret. Det kostede en stjerne og sendte Grandland ned på en samlet karakter på fire ud af fem stjerner. Det er utilfredsstillende anno 2025. Den danske Opel-importør lover dog, at alle sensorer kommer senere i år, og så kan Grandland opgraderes til fem stjerner.
Mere skuffende er det, at Opel har undladt en centerairbag, der forhindrer forsædepassagerer i at støde hovederne sammen ved påkørsler fra siden. Den kommer ikke senere, og er et svagt punkt i bilen. Centerairbag er efterhånden standard i mange biler, der er billigere end Grandland. Læs hele testen her.
Se også video herunder.
Hvordan kører den?
Et af kritikpunkterne af den mindre Peugeot E-3008 er bilens vægt, der hverken gavner køreegenskaber eller forbrug. Opel har tilsyneladende lyttet, for selv om Grandland er større end sin franske lillesøster, er den næsten 100 kg lettere. Stadig til den tunge side – 2,1 ton er meget med et moderat 73 kWh-batteri – men undertegnede kan med lidt velvilje spore lidt mere lethed i Grandlands køreegenskaber.
Komforten er i højsædet – helt i Opels ånd. Trods vægten filtrerer affjedringen omhyggeligt både små og store ujævnheder fra, og krængningen er til at overse i skarpe kurver. Ikke at du ligger og jagter ideallinjer i Grandland. Det med Grand skal nemlig tages bogstaveligt: Anført af en enorm motorhjelm – i øvrigt med en 70er-retro-Opel Rekord pressefold på midten – føles Grandland som en stor og høj bil. Noget af en skude faktisk, men det passer fint til bilens karakter som komfortabel cruiser. Som så igen indhentes af en lille mislyd: Støjen fra de store hjul er lige en tand for påtrængende på lange motorvejsture. Finpudsning ønskes, bitte.
Hvordan er motor og opladning?
Har man læst vores – og mange andres – test af Peugeot E-3008/5008, bliver man næppe overrasket over, at dette afsnit handler om Grandlands akilleshæl. Motor og opladning er nemlig mage til de franske søsterbilers. Og ingen af dem er up to speed, som amerikanerne siger.
Vi er enige i, at mange elbiler nærmest er overmotoriserede. Men Grandland er snarere det modsatte. Elmotorens 154 kW giver på intet tidspunkt det kraftoverskud, der gør de fleste elbiler så overlegne ved overhalinger og opstart fra lyskryds. Motoren er også blandt de meget få, der hviner hørbart, når den presses lidt – og det bliver den ofte i Grandland.
Der er heller ikke meget gnist i Grandland ved lynladeren. Opel stiller en max effekt på 160 kW i udsigt – vi nåede 94 kW i to forsøg og kun kortvarigt. Ladekurven flader desuden hurtigt ud, så du skal bruge op mod 45 minutter på at lade 10-80 pct. i en lynlader.
Grandland (og søsterbilerne) er dermed blandt de langsomste elbiler i lynladeren, vi nogensinde har testet. Det er ikke godt nok anno 2025.
Til gengæld løfter vi på tyrolerhatten for forbruget. Opel lover 5,8 km/kWh, vi nåede 5,7 km/kWh inklusive en del motorvejskørsel med 130 km/t. Så der kommer også noget godt ud af den blodfattige motor.
Passer prisen?
Ja, priserne er fair. I basisudgaven til 305.000 kr. får du en stor og rummelig bil til pengene. I den testede topmodel GS Sky får du alle de lækre detaljer som panoramasoltag, eldrevet bagklap, ergo-sæder, større skærme, store fælge og matrix-forlygter for en beskeden merpris. Vi anbefaler enten basisudgaven Edition eller topudgaven GS Sky, der giver mere værdi for pengene end mellemudgaven GS.
Senere kommer Grandland med et stort batteri på 100 kWh, der øger rækkevidden til ca. 700 km. Hvis merprisen er beskeden kan det ende med at blive et endnu bedre køb – og samtidig stille Grandland i et mere positivt lys sammenlignet med konkurrenterne. 700 km rækkevidde vil give Grandland en unik position i klassen.
Er der alternativer?
Ja, mange – klassen for mellemstore el-SUVere er nærmest overbefolket.
De umiddelbare rivaler er søsterbilerne Peugeot e-3008 og den større e-5008 med tre sæderækker. Opel placerer sig midt i mellem – også prismæssigt – og tilbyder en mere ’tysk’ og almindelig førerplads end sine lidt frækkere franske fætre. Om du er til Peugeot eller Opel er en smagssag, for i øvrigt er det svært at mærke forskel på de tre biler.
En anden fransk rival er den vellykkede Renault Scenic E-Tech. Her får du også høj komfort, fremragende pladsudnyttelse og samme lidt sløve lynladning. Men Renault er nemmere at betjene, har over 600 km rækkevidde og koster kun ca. 10.000 kr. mere med sammenligneligt udstyr. Den ville vi vælge.
En anden hård konkurrent er den opgraderede Tesla Model Y. Med baghjulstræk, 622 km rækkevidde, flere kræfter, hurtigere opladning og alt i udstyr til 360.000 kr. er den lidt dyrere men også bedre på alle parametre.
Konklusion:
For: Opel-stil, plads, komfort, garanti
Imod: Svag motor, langsom lynladning, pletvis ulogisk betjening.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Opel Grandland GS Sky
Vejl. pris, inkl. lev.: 342.500 kr.
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år – 150.000 km)
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 465/193/167 cm
Bagagerum (min/max): 550/1.645 liter
Vægt: 2.132 kg
Anhængervægt: 1.200 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 73 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 5,8 km pr. kWh
Målt forbrug: 5,7 km pr. kWh ved ca. 15 gr.
Rækkevidde: Op til 519 km
Ladeevne: 11 kW AC 4 timer og 50 min. (20-80 pct. ved 11 kW AC)
Opladningstid: 30 minutter (20-80 pct. ved 160 kW DC)
Effekt: 154 kW (210 hk) / 345 Nm
0-100 km/t: 9,0 sek
Topfart: 170 km/t
Særligt standardudstyr:
Bl.a. automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, pixel LED forlygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, varme i rat og forsæder, paddles på rattet til rekuperation, p-sensor for og bag samt 180 gr. bakkamera, Intellisæder med eljusterbar lændestøtte (AGR), blindvinkelalarm, 16 tommer touchskærm m. Tom Tom navigation, DAB-radio, trådløs Apple Carplay og Android Auto, nøglefri adgang og start, eldrevet bagklap, 20 tommer alufælge, panoramasoltag, mørktonede ruder bag. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 10.000 kr.
Aftageligt træk: 12.000 kr.