Airbag-sagen: Op til Sikkerhedsstyrelsen at udstede kørselsforbud

10.000 danske Citroën-ejere kører rundt med potentielt livsfarlig airbag – dansk Citroën-importør beder Sikkerhedsstyrelsen om råd.

Skal 10.000 danske Citroën-ejere øjeblikkeligt holde op med at køre i deres biler som Citroën-fabrikken kræver? Eller kan de trygt køre videre, indtil de får skiftet airbags på bilen?

Det er spørgsmålet, som mange danske ejere af Citroën C3 og søsterbilen DS3 fremstillet mellem 2009 og 2019 stiller sig i disse timer.  

Fredag eftermiddag findes der fortsat endnu ikke et klart svar.

Importør må ikke udstede forbud

Til Hvilkenbil siger den danske Citroën-importør, Wismo Group, at man som importør ikke kan udstede kørselsforbud. Det kan kun de relevante danske myndigheder.

Wismo har informeret Sikkerhedsstyrelsen om den fabrikskampagne, som den franske Citroën-fabrik indledte i går. I denne kampagne udstedte Citroën i Frankrig et ”øjeblikkeligt stop-kørsel” påbud til stort set alle europæiske lande, heriblandt Danmark.

”Fabrikken følger et forsigtighedsprincip, også i lande som Danmark, hvor risikoen på grund af det koldere klima er langt mindre. Det er en ansvarlig tilgang, og vi støtter fuldt op om initiativet,” siger Kristofer Nilsson, teknisk direktør hos Wismo Group.

I skrivende stund har Sikkerhedsstyrelsen ikke udstedt dansk kørselsforbud.

Mindst 27 døde

Sagen handler om, at drivmidlet i airbags fra den japanske underleverandør Takata over tid kan blive ustabilt. Det gælder særligt ved høje temperaturer. I værste fald kan det udløse airbaggen med dræbende kraft. Mindst 27 dødsfald er koblet til defekte Takata-airbags. Det seneste indtraf 11. juni, da en 37-årig franske kvinde blev dræbt af airbaggen i hendes Citroën C3.

I går eskalerede Citroën-fabrikken så sagen til et øjeblikkeligt stop-kørsel påbud.

Ikke desto mindre fastholder Citroën i Danmark på baggrund ”af de seneste test og analyser fra Stellantis, at risikoen i Nordeuropa, herunder Danmark, er markant lavere end i et varmere klima som Sydeuropa, hvor bilerne har været udsat for langvarige høje temperaturer.”

10.000 mangler i Danmark

Herhjemme mangler mindst 10.000 danske Citroën-ejere at få skiftet airbaggen ud.

Den danske Citroën-importør oplyser, at der bliver udsendt breve via e-boks til alle berørte Citroën-ejere i Danmark.

Ejerne kan også tage kontakt til deres autoriserede værksted og bestille tid hurtigst muligt. Flere medier beretter om Citroën-forhandlere, der allerede nu kimes ned af bekymrede Citroën-ejere.

Også Hvilkenbil har modtaget talrige henvendelser fra bekymrede læsere.

Tjek stelnummeret

I en mail til Hvilkenbil opfordrer den danske Citroën-importør de bekymrede ejere til at besøge importørens hjemmeside. Her kan man, ved at taste stelnummeret på sin Citroën ind, se om bilen er omfattet af kampagnen og skal have skiftet airbags. 

Værkstederne skulle være forberedte på opgaven, har reservedele på lager, og selve reparationen tager omkring 60 minutter. Udskiftningen kan udføres, mens kunden venter.

Importøren oplyser også, at varianter af Citroën C3 som Picasso, ikke er omfattet af kampagnen. Her er altså ikke fejl på bilens airbags.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here