Undersøgelse: Ladehybrider har flest problemer

ladehybrider problemer

Af alle biltyper har ladehybrider flest problemer blandt helt nye biler, viser amerikansk undersøgelse. To drivliner giver flere udfordringer.

Elbiler er stadig ny teknologi. Derfor har de tidligere toppet listen over, hvilke nye biler der giver deres ejere flest problemer de første tre måneder efter købet i amerikanske J. D. Powers årlige kvalitetsundersøgelse.

Men efterhånden som teknologien modnes, får bilmærkerne stadig bedre styr på deres elbiler. Det kan ses i J. D. Power-undersøgelsen, der går for at være den mest troværdige i USA og i år er udført fra juni sidste år til og med maj i år.

Mens J. D. Power registrerer 212 problemer per 100 elbiler, har ladehybrider 237 problemer per 100 biler. Benzinbiler har færrest fejl med 184 PP100, mens hybridbiler har 196 PP100.

Tesla forbedrer sig meget

Ifølge J. D. Power skyldes forbedringen for elbiler især at Tesla, der stadig har flest elbiler på vejene, konstant forbedrer kvaliteten af deres biler. I løbet af det sidste år har Tesla således forbedret deres nye biler med 62 færre fejl per 100 biler.

Dén udvikling understreger bare, at ladehybrider har flere problemer. Og det er der en – eller snarere – to bestemte grunde til.

To motorer, flere problemer

“Når man sammenligner ladehybrider med el- og fossilbiler, udsættes ladehybrider for problemer med både deres forbrændingsmotor og deres elektriske drivline. På den måde kan ladehybrider altså blive ramt to gange, mens fossil- og elbiler kun oplever én type problemer,” siger Frank Hanley, afdelingsleder i J. D. Power, til InsideEVs.

Det giver god mening, for ladehybrid kombinerer en fossilmotor med gearkasse med en elmotor og et opladeligt batteri, der gør det muligt at skifte mellem at køre på brændstof og strøm – eller sågar begge dele. Det giver ladehybrider nogle fordele, men gør også biltypen til den mest komplekse af alle.

Ladehybrider har længe været set som en overgangsteknologi fra fossilbiler til elbiler, og eksperter har altid været bekymret for, at kombinationen af to teknologier kan give ejerne flere problemer. I hvert fald efterhånden som bilerne bliver ældre. At ladehybrider også har flest problemer de første tre måneder efter købet understreger blot pointen. Jo mere teknologi, desto større risiko for fejl.

Software driller oftest

Ifølge Frank Hanley har ladehybrider fra mærker som Lexus, Hyundai og Kia færre fejl end de fleste andre ladehybrider.

Når bilen er helt ny, er det i øvrigt sjældent mekanikken, der driller. Ifølge J. D. Power er det snarere software-problemer.

“Ejere har flere touch-skærm relaterede problemer efterhånden som skærmen også bruges til at styre klimaanlæg og selv åbning af handskerummet. Ved at bevare fysiske greb for nogle af disse opgaver kan bilproducenter reducere antallet af problemer og forbedre kundeoplevelsen,” konkluderer J. D. Power i undersøgelsen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here