Kinesiske MG vil op i premium-klassen med nye topmodeller med tilnavnet IM. 800 volt teknologi og masser af udstyr bliver standard.
MG gør klar til en ny offensiv i Europa. Denne gang vil kineserne ind på markedet for premium-elbiler. I første omgang med to modeller, der får tilnavnet IM - Intelligence in Motion.
Tilnavnet indikerer, at her kører det ypperste, som MG kan tilbyde. Det handler om 800 volt-teknologi, lynhurtig lynladning, masser af udstyr og dynamiske køreegenskaber, der trækker tråde til mærkets engelske fortid som berømt sportsvognsproducent.
MGs svar på Tesla
De to første MG IM-modeller bliver sedanen IM5 og SUV-udgaven IM6. Tænk på dem som MGs svar på Tesla Model 3 og Model Y - bare med ambitioner om at slå dem på teknologi og udstyr.
IM5 får et - for klassen - enormt batteri på 100 kWh, der giver en rækkevidde på 655 km. Det vidner om relativt lav effektivitet - en Tesla Model 3 Long Range kører 678 km med et batteri på 75 kWh.
Til gengæld er IM5 en smule hurtigere fra 0-100 km/t, som er overstået på 3,2 sekunder. Men så er der formentlig også tale om den mest potente udgave, der ifølge de kinesiske datablade har en samlet effekt på 569 kW (763 hk).
10-80 pct. på 17 min.
Ved lynladeren overhaler IM5 for alvor Tesla med en max-effekt på op til 392 kW. Ifølge MG er det muligt at lade 10-80 pct. på 17 minutter. Det er i samme klasse som de hurtigste Audi- og Porsche-modeller.

SUV-søsterbilen IM6 er en smule større - knapt fem meter lang - og i sagens natur en smule langsommere. Her er sprinten fra 0-100 km/t overstået på 3,5 sekunder, mens motorkraft og ladetider skulle være identiske. Med samme 100 kWh-batteri bliver rækkevidden omkring 600 km efter WLTP-normen.
Styrer med alle fire hjul
Udstyrslisten er lang som menukortet på en kinesisk restaurant. Blandt de mere eksotiske indslag er en 26-tommers infotainmentskærm i ultra-HD, såkaldt Rainy Night Mode som MG ikke uddyber nærmere, fire-trins parkeringshjælp og panoramaglastag.
Baghjulsstyring, der reducerer MG IM5’s venderadius til lige under 10 meter, er også på menuen.
MGs IM-serie bliver lanceret i England, Schweiz og Norge i år. Senere kommer turen til resten af Europa - formentlig også Danmark. IM-serien blev tidligere forbundet med lancering af det, kineserne kalder et semi-solid state batteri, men det nævner MG ikke noget om i forbindelse med den kommende lancering i Europa.
Når MG IM-modellerne kommer til Danmark, bliver det formentlig til priser fra ca. 300.000 kr. for den billigste IM5, mens IM6 vil starte 40.-50.000 kr. højere.