Selv om strømmen allerede er der, er det ikke så ligetil at montere ladere til elbiler på eksisterende lygtepæle, forklarer Danmarks største ladeoperatør.
I byer som New York er man begyndt at sætte ladere til elbiler op i lygtepæle. De står der jo i forvejen, er tilknyttet elnettet, og så er det bare at montere en lille ladeboks, så kan man lynhurtigt udvide antallet af ladere lige ved fortovskanten. What’s not to like?, som man spørger på de kanter.
Vi har sendt spørgsmålet videre til Danmarks største ladeoperatør Clever, der ved mere end de fleste om at sætte ladere til elbiler op i det ganske land. De må vel gribe idéen om hurtig, billig og bekvem udbredelse af ladere med kyshånd?
Ikke dimensioneret til 11 kW
Ikke helt viser det sig. Clever kender udmærket idéen om at benytte lygtepæle som base til ladebokse. Den virker oplagt og ligetil, men har flere udfordringer, fortæller ansvarlig for ladehardware hos Clever, Kasper Dahl.
“Danske lygtepæle har som udgangspunkt ikke kabler, der er dimensioneret til 11 kW til elbiler - kun til lys til en elpære. Derfor skal man alligevel grave og lægge nye kabler, og så bliver det meget dyrt,” forklarer han.
Moderne lygtepæle fungerer også med energistyring, så de ikke trækker strøm i dagtimerne, hvor der ikke er brug for dem. Det skal i givet fald laves om, hvis lygtepæle også skal bruges som ladere. Og hvem skal så stå for drift og vedligehold af lygtepælen: Kommunen eller en ladeoperatør som Clever?
Ladere skal være synlige
Kasper Dahl peger også på en mere jordnær udfordring.
“På nye lokationer oplever vi ofte, at kunderne har svært ved at finde laderne. Så jo mere man kamuflerer ladere, f.eks. ved at sætte dem op i lygtepæle, desto sværere bliver det at finde dem. Og skal man så til at sætte skilte op?,” spørger Kasper Dahl.
Alt i alt tror Kasper Dahl ikke på, at lygtepæle er det oplagte sted at placere ladere. Ikke lige nu i hvert fald. De nuværende ‘kantstens-løsninger’, hvor man f.eks. placerer en række 11 kW-ladere ved en stribe p-pladser, fungerer godt. Både for kunderne og Clever.
Men udviklingen går stærkt, og Clever er efter eget udsagn “altid på udkig efter elegante og smarte løsninger.” På længere sigt kan man forestille sig ny teknologi med nye muligheder og måske også større samarbejde med kommuner og bygherrer, når man laver ny infrastruktur og opfører nye bygninger.
Eller som Kasper Dahl siger om tekniske udfordringer for ladestandere: “Alt kan jo løses”.