Ford-chef: Vi har lavet mange fejl med vores elbiler

elbiler ford t

I et åbenhjertigt interview erkender Ford-chef, at der er lavet mange fejltagelser med elbiler sammenlignet med Tesla og kinesiske konkurrenter.

Jim Farley, topchef for Ford, er kendt for at være en ‘no bullshit-type’, der taler lige ud af posen. Også når det gælder ting, der ikke altid lykkes for Ford.

Det gælder også omstillingen til elbiler. Den har været langt sværere for Ford, end Farley og resten af ledelsen havde forventet, fortæller han i åbenhjertigt podcast-interview med Business Insider.

Blev ydmyg og chokeret

I interviewet betegner han det som et “wake-up call”, da han var med til at skille en Tesla samt et par kinesiske elbiler ad. Det er helt normal praksis for bilproducenter at købe og adskille biler fra konkurrenterne for at lære dem bedre at kende. Og ofte få gode idéer. Selv kineserne gør det. For nylig indrømmede Xiaomi, at de havde skilt tre Model Y ad - og var blevet imponerede.

Det samme blev Jim Farley og Ford, da de for år tilbage splittede den første Tesla Model 3 ad.

“Jeg blev meget ydmyg, da vi skilte den første Model 3 og de første kinesiske biler ad. Vi var chokerede over det, vi så.”

1,6 km mere kabel

Blandt andet kunne Farley og hans team konstatere, at deres egen Mustang Mach-e havde 1,6 kilometer mere kabel i sig end Tesla. Kabler er dyre og tilfører vægt, hvilket kræver et større og dyrere batteri for at kunne konkurrere på rækkevidde.

Opdagelser som disse overbeviste Jim Farley om, at Ford var nødt til at sadle helt om, hvis de skulle matche konkurrenterne.

I 2022 skabte Farley en ny division i Ford - Model E - der udelukkende skulle arbejde med elbiler. Divisionen gav et underskud på 32 milliarder kroner sidste år, men Farley fortryder intet.

“Jeg vidste, det ville blive brutalt, men jeg ønsker, at vi skal løse de sværeste problemer hurtigst muligt - og nogle gange også i fuld offentlighed - fordi du så klarer det hurtigere end ellers,” siger han i podcasten.

Frygter og beundrer Kina

Selv om Jim Farley betragter Kina som Fords største og farligste konkurrent, er han også fan. Han er kendt for at have kørt i en Xiaomi i et halvt år hjemme i USA. Han blev så glad for bilen, at han helst ikke ville af med den igen.

“Elbiler eksploderer i Kina. Vi kan ikke bare lade elbiler være, heller ikke kun i USA, for hvis vi vil være et globalt mærke, kan jeg ikke bare overlade det (elbilmarkedet, red.) til kineserne,” forklarer Jim Farley.

Men netop på den amerikanske hjemmebane oplever Ford særligt store udfordringer for elbiler. Præsident Donald Trump har erklæret krig mod elbiler og fjernet alle støtteordninger til elbiler og ladeinfrastruktur.

Jim Farley forventer, at det på den korte bane vil halvere det amerikanske marked for elbiler fra 10 til fem procent. 

Billige elbiler til amerikanerne

Men det er ikke en mulighed at opgive elbiler. De er fremtiden - også i USA.

Løsningen er billigere elbiler, som amerikanske forbrugere har råd til. Det er en anden indsigt, som Ford og Jim Farley har fået. Markedet for elbiler til 400.-500.000 kroner er mættet. Derfor lancerer Ford en ny serie af anderledes prisbillige elbiler. Fords Model E-division har - inspireret af den oprindelige Ford T - genopfundet samlebåndet og en ny måde at fremstille elbiler på, der skal gøre Ford i stand til at tilbyde amerikanerne attraktive elbiler til 200.000 kroner.

Den første - en mellemstor pickup, som amerikanerne foretrækker det - kommer i 2027. 

Håbet er, at Ford til den tid er i stand til at konkurrere ikke bare med Tesla, men med de billige kinesiske konkurrenter.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here