Opladning er den største bremseklods for elbiler

For få eller optagede opladere, der bruger for lang tid på at lade batteriet op, er de største udfordringer for elbilejere, viser undersøgelse.

Bekymringer omkring, hvor og hvordan man oplader batteriet, er den største forhindring for omstillingen til elbiler. Det viser en stor undersøgelse foretaget blandt 6.780 bilister verden over af konsulenthuset Simon-Kucher, der er specialister i strategi og prissætning.

Globalt ser bilejerne optagede ladestandere som den største ulempe ved elbiler. Det mener 41 procent af de adspurgte bilister. 37 procent peger på, at der ikke er tilstrækkeligt mange offentlige ladere, mens lidt færre - 36 procent - mener, at laderne er placeret på ubekvemme lokationer, og at selve opladningen tager for lang tid.

Betaling fungerer OK

Først på femtepladsen kommer fejl på ladere, som 30 procent angiver som deres største bekymring ved at køre elbil eller ladehybrid. Lige efter kommer høje priser på strømmen. 29 procent af de adspurgte synes, at det er for dyrt at lade på offentlige ladestandere.

Andre bekymringer som komplicerede og upålidelige betalings-metoder, f.eks. i form af apps på smartphones, bekymrer 21-22 procent af bilisterne.

Alle besvarelserne kommer fra nuværende ejere af elbiler og ladehybrider, så de svarer ud fra reelle erfaringer. De såkaldte ‘smertepunkter’ giver et godt billede af, hvad man skal forbedre, for at få flere til at vælge elbiler og ladehybrider i stedet for fossilbiler.

Undersøgelsen er foretaget i 20 vidt forskellige lande, så der er naturligvis store regionale forskelle på besvarelserne. Danmark er blandt de lande i verden, hvor der er flest offentlige ladere, så her må vi gå ud fra, at færre elbilejere oplever, at der mangler ladestandere og at dem, der findes, ofte er optagede.

38 procent lader hjemme

Undersøgelsen kortlægger også, hvordan ejere af elbiler oplader deres biler, og hvordan potentielle købere af elbiler forestiller sig, hvordan de vil oplade deres nye elbiler.

Forskellen i svarene blandt ejere og kommende ejere er overraskende store.

Mens langt størstedelen af de nuværende elbilejere - 38 procent - lader elbilen derhjemme med egen ladeboks, forventer næsten halvdelen af de kommende elbilejere - 46 procent - at gøre det samme. Men endnu flere - 48 procent - forventer at lade på offentlige ladestandere i forbindelse med parkering ved supermarkeder eller offentlige p-pladser. Det tyder på, at mange af de bilister, der endnu ikke har en elbil, bor i etageejendomme uden adgang til deres egne, private ladebokse.

Pointen understreges af, at 36 og 31 af de kommende elbilejere forventer at lade bilen på henholdsvis servicestationer og på arbejdspladsen.

For de bilister, der allerede har en elbil, er de tilsvarende tal kun 10 og 15 procent.

EU støtter ladere med milliarder

Kommende elbilejere - i hvert fald i Europa - kan se frem til stadig flere ladere i det offentlige rum: EU har netop afsat 4,4 milliarder kroner til yderligere 3.500 lynladere på tværs af de 24 EU-lande. Der er i forvejen flere end 80.000 lynladere i EU. Hertil kommer omkring 750.000 almindelige vekselstrømsladere, der typisk leverer 11 kW.

Læs hele undersøgelsen Global Automotive Study 2025 her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here