3.000 ansatte og 160 robotter bygger elbilen Tesla S på en fabrik, der er lige så avanceret og højteknologisk som selve bilen. Kig selv med bag kulisserne på videoen her.
Fem år efter den californiske elbilproducent Tesla fremstillede sin første Roadster-sportsvogn, er alt forandret for grundlægger Elon Musk og hans visionære bildrøm: Ordrerne strømmer ind i en grad, så Musk har tilbagebetalt sin milliard-statslån ni år før tid og den Lotus Elise-baserede egoistbil Tesla Roadster er afløst af mærkets første, helt egenudviklede model Tesla S. Med sit smukke design, kraftfulde elmotor og en sensationel rækkevidde på næsten 500 km, er Tesla S elbilen, som alle taler om i dag. Og nu får vi for et kig ind bag kulisserne, hvor en af verdens p.t. mest moderne biler bygges.
Det er magasinet Wired, der eksklusivt har fået lov at følge og filme produktionen af Tesla S på fabrikken i Californien. At det ikke er et traditionelt bilmagasin men et medie for ny teknik, der får lov at kigge Tesla i kortene, understreger endnu en gang, at Elon Musk og Tesla går nye veje. F.eks. sælges Teslas biler udelukkende fra mindre butikker, der typisk ligger inde midt storbyer som Los Angeles og ikke ude i forstæderne sammen med de almindelige bilmærker.
Ifølge Wired er Tesla-fabrikken i Californien da også noget anderledes end en traditionel bilfabrik – nærmest lige så lækker og high-tech præget som en model S, vurderer Wired’s udsendte medarbejdere begejstret.
Hurtig kan man dog ikke beskylde produktionen for at være: Det tager mellem tre og fem dage for de 3.000 ansatte og 160 robotter at bygge en Tesla S. Til sammenligning spytter de store bilfabrikker hos VW, Toyota og Ford hundredevis af biler ud i samme tidsrum. Men Tesla S er heller ikke som andre biler. F.eks. består batteripakken af tusindvis af små batterier, der er placeret i bilens aluminiumschassis, mens betjeningen af de fleste funktioner foregår via en trykfølsom skærm på størrelse med to iPads.
Samlebåndet er heller ikke som dengang Henry satte fremstillingen af Ford T i system. Bl.a. råder Tesla-fabrikken over en robot, der første monterer stole i Tesla S for derefter selv at skifte værktøj, så den kan lime for- og bagruder fast på karrosseriet.
Se med på videoen her: Sådan bygges Tesla S
Læs mere: Tesla er nu mere værd end Fiat