En Nissan Leaf har siden sidste vinter kørt som taxa på Fyn uden at have kostet en krone i serviceomkostninger. Rækkevidden i Leaf er dog et problem.
Ikke én krone til vedligehold – ud over dæk. Det er resultatet, efter at Taxa Fyn har haft en Nissan Leaf elbil kørende ’på prøve’ siden sidste vinter. I alt har den rullet 105.000 km med kunder.
Det overrasker ifølge energiwatch.dk direktøren i Taxa Fyn, Peter Kjærgaard.
Han fortæller, at en almindelig taxi med samme antal kilometer på tælleren til sammenligning efter normale forhold ville have fået skiftet bremseskiver i hvert fald én gang og bremseklodser to-tre gange. Dertil kommer serviceeftersyn og skift af olie. Og en regning på 15-25.000 kroner, vurderer han overfor EnergiWatch.
På trods af afgiftsfritagelsen af elbiler, kundernes begejstring for køreegenskaberne og de lave vedligeholdelsesudgifter, har Peter Kjærgaard dog ingen planer om at skifte hel vognparken af diesel- og benzinbiler ud med elbiler.
Begrænset rækkevidde og behovet for opladning er en træls ting i dagligdagen.
Elbilen er suveræn. Det er en meget bedre bil end en diesel- og benzinbil. Det hænger bare ikke samme økonomisk. Du skal hele tiden hen at ‘tanke’. Du kan ikke køre mere end 130 km. Så skal du være hjemme igen. Den dur ikke som taxa,” siger direktøren, der anslår at selskabets Nissan Leaf ’tankes’ to-fire gange om dagen.
Taxa-direktøren håber på et gennembrud inden for batteriteknologi, så rækkevidden på elbilerne øges. Han oplyser til EnergiWatch, at Taxa Fyn sammen med tre andre taxa-selskaber, arbejder på at hente 45 Tesla S-biler til Danmark.
Tesla S har en rækkevidde på op mod 480 kilometer på en opladning. I USA, hvor flere stater giver tilskud til el-biler, koster en Tesla S ifølge det californiske selskab selv omkring 350.000 kroner, men inden den kommer på danske plader tæller taxameteret. Efter 10 pct. told og 25 pct. dansk moms løber den op i 600-800.000 kroner – trods fritagelse for registreringsafgift.
Læs mere om Nissan Leaf
Læs mere om Tesla S