Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, blogger om det svære valg mellem to af tidens varmeste biler, de franske ”gadekryds” Peugeot 2008 og Renault Captur.
Særligt ét spørgsmål popper jævnligt op på redaktionen for tiden: Hvilken af de franske fristelser i klassen for kompakte crossover-biler er bedst: Peugeot 2008 eller Renault Captur?
Tja bum bum som de radikales Niels Helveg Petersen engang sagde på klassisk radikalsk. Og det er faktisk et meget præcist svar på et svært spørgsmål. Danske bilkøbere har det tilsyneladende på samme måde: Renault Captur er ind til videre solgt i 526 eksemplarer – lidt mere end Peugeot 2008’s 512 styk, der til gengæld blev lanceret et par måneder senere og er hæmmet af 3-4 måneders leveringstid. Altså nærmest dødt løb, hvis man alene ser på bilsalget.
Og her er det så, at der på hvilkenbil’s redaktion går sport i at finde et entydigt svar på, hvilken af de to ærkerivaler, du skal vælge.
Der skal både fintælling og målfoto til. For øvelsen er lidt den samme, som når du står med to forskellige flasker rødvin i Føtex, der koster det samme og lover samme himmelske smagsoplevelse på etiketten. Det er i sidste ende et spørgsmål om personlig smag. Men vi prøver alligevel ved at dele dysten op i de fire P’er: Plads, prestige, præstationer og pris.
Det med pladsen er meget enkelt: Peugeot 2008 og Renault Captur er omtrent lige gæstfrie på forreste række. Ergonomien er bare lidt mere til store vikinger i Captur end i 2008, der dog kan prale af bedre støttende sæder. Men på bagsædet sætter Captur tingene på plads med markant mere benplads og et bagsæde, der til overflod kan længdejusteres. Og bag ved bagsædet er sagen også klar – Captur’s bagagerum er 27 liter større. 1-0 til Captur.
Prestige er måske et lidt overdrevent udtryk til de to gæve gallere, men Peugeot 2008 byder dog på lidt blød plastic hist og pist, lidt mere velplaceret polstring af sæderne og nogle indvendige dørhåndtag, der faktisk godt kunne være af aluminium.
I en direkte sammenligning er finishen i Renault Captur omtrent så indbydende som en daggammel baguette med sin gennemførte brug af stenhård plastic – inklusive pynteindlæg i pianolak på rattet, du bogstaveligt talt kan skære fingrene på. Av for den og så udligner 2008 til 1-1.
Præstationerne er mindre entydige. Peugeot 2008 fjedrer bedst med den klassiske kombination af sporsikkerhed og komfort, Peugeot ofte mestrer så fint. Til gengæld styrer Renault Captur en knivspids mere præcist, mens dieselmotorerne kører lige op: Henholdsvis 92 og 90 hk rækker rigeligt, begge oliebrændere træder hårdt og højlydt i pedalerne ved lave omdrejninger og forbruget – også i praksis – er omtrent det samme. Desværre døjer Peugeot fortsat med en ualmindelig upræcis og slasket gearkasse. Uden ligefrem at være et studie i schweizisk præcision er det bare meget rarere at skifte gear i Captur, og så står der 2-1 til Renault.
Prisen gør valget let. Selv om Peugeot 2008 p.t. sælges med en intro-rabat på 25.000 kr. er den alligevel 12.000 kr. dyrere end Renault Captur – der endda har udstyr som alufælge, bagerste elruder og nøglefri med i pakken uden merpris. 3-1 til Captur og så er den diskussion sat på plads.
Altså sådan da, for forskellene på de franske kamphaner er så petit, at man næsten kunne mistænke parterne for at have begået en gang seriøs industrispionage på hinanden, før de satte sig til tegnebrættet. Så ender du alligevel med at stå ude hos Peugeot- og Renault-forhandlerne med et ubeslutsomt comme ci, comme ca på læberne, forstår vi det godt. Bon voyage…
Læs tests her: