Det koreanske lavprismærke Chevrolet forlader overraskende Europa. Det sker i 2015 og skal styrke det skrantende Opel-salg, forklarer General Motors.
Når 2015 rinder ud, er det også slut med Chevrolet på det danske marked og i resten af Vesteuropa. Dermed tager bilmærkets amerikanske ejere, General Motors, en højst overraskende og kontant konsekvens af et problem, der længe har plaget den amerikanske bilproducent: Begge ”Generalens” mærker i Europa, Chevrolet og Opel, sælger nemlig dårligt. Ved at trække Chevrolet ud af Europa håber, GM at man til gengæld kan styrke Opel-salget, forklarer GM i en pressemeddelelse, udsendt tidligere i dag.
GM relancerede Chevrolet på det europæiske marked i 2005. Trods det amerikanske navn er der tale om koreansk-fremstillede biler, oprindeligt udviklet af den koreanske bilproducent Daewoo, som GM overtog. Med tiden begyndte de koreanske Chevrolet-modeller at dele teknik med GMs tyske Opel-mærke og forvandlede sig langsomt til en slags ”discountudgaver” af Opel. F.eks. er Chevrolet Cruze basalt set en koreansk fremstillet Opel Astra, lige som Chevrolet Aveo er baseret på Opel Corsa teknik.
Opskriften blev aldrig nogen succes for GM. Chevrolet har typisk solgt beskedne 200.000 biler om året i Europa, og samtidig er Opel salget gået tilbage.
Siden Chevrolets europæiske ”landgang” i 2005, har GM tabt intet mindre end 100 mia. kr. på det skrantende europæiske marked.
Indtil for nylig forlød det ikke desto mindre, at GM ville opgradere Opel til at være et finere og dyrere bilmærke, for derved at give bedre plads til Chevrolet i den billigere ende af markedet.
Men den strategi er altså skudt ned med tilbagetrækningen af Chevrolet. Til gengæld vil Chevrolet ikke længere kannibalisere på kriseramte Opel – størstedelen af de 1.900 europæiske Chevrolet-forhandlere deler nemlig showroom med Opel. Derfor har det måske været lidt for nemt for bilkøberne at vælge en billigere Chevrolet Cruze, når de har været ude at kigge på en Opel Astra.
Det gælder også i Danmark, hvor det skal blive spændende at se, om Opel kan lykkes med at øge det vigende salg.
Dansk succes for Chevrolet
Chevrolet-salget kan derimod kun forventes at gå én vej med dagens nyhed: Med udsigt til at mærket forlader Danmark med udgangen af 2015 vil interessen for Chevrolet formentlig styrtdykke, fordi der opstår tvivl om gensalgsværdien. Adgangen til reservedele skulle dog være sikret mange år frem i tiden, lige som der fortsat vil være dækning for garantien.
Netop Danmark har i øvrigt været en succeshistorie for Chevrolet. I 2009 blev mikrobilen Spark således Danmarks mest solgte bil og har af flere omgange toppet salgslisterne.
Chevrolet forsvinder dog ikke helt ud af Danmark. Den “ægte vare”, sportsvognen Chevrolet Corvette Stingray, vil fortsat kunne fås. Samtidig forventes General Motors beslægtede luksusmærke Cadillac at gøre et europæisk fremstød i løbet af 2014 – i USA oplever Cadillac nemlig fornyet interesse for deres ofte potente og dramatisk designede biler.
Som en lidt tragikomisk krølle på historien, underskrev GM sidste år en 3 milliarder kroners sponsoraftale med fodboldklubben Manchester United. Ifølge aftalen skal Rooney og Co. spille med Chevrolet-logoet på den berømte røde klubtrøje i 2014 og 2015. Det kan man da kalde en synlig og meget kostbar sortie…
Se her, hvilke Chevrolet-modeller, vi snart skal tage afsked med:
Mikrobilen Chevrolet Spark
Minibilen Chevrolet Aveo
Golfklasse-bilen Chevrolet Cruze
MPV’en Chevrolet Orlando
SUV’en Chevrolet Captiva
Øv …….
ærgerligt at en dejlig vogn forsvinder fra DK. Håber den kommer tilbage…