VW blev suverænt det mest solgte bilmærke i Danmark i 2013. Skoda, Nissan, BMW og Seat havde størst fremgang, mens bilsalget bød på nedtur for Fiat, Chevrolet og Suzuki.
Bilsalget i Danmark satte nok en gang rekord i 2013. Nu, hvor tallene er gjort op, er det tid til at gøre status over et forrygende bilår, hvor mange mærker havde en fest, men flere også måtte se konkurrenterne trække fra i overhalingsbanen.
VW blev den store vinder i 2013. Den lille Up ryddede bordet i den storsælgende mikroklasse. Næsten 13.000 danskere købte bilen, der dermed giver begrebet ‘folkevogn’ ny betydning. Samtidig vandt den nye Golf også bilkøbernes hjerter og blev den 10. mest solgte bil i 2013. Og det er faktisk bemærkelsesværdigt i et bilår, hvor seks ud af 10 nye biler blev solgt i mikro- og miniklassen, og hvor Golf hører til blandt de dyrere biler i den lille mellemklasse. Ikke desto mindre blev Golf den bedst placerede ikke-mini på bilsalgets top 20 liste og kun én af to biler, der ikke var fra de to mindste bilklasser.
VW-mærkets popularitet blev understreget af, at Polo blev den 15. mest solgte bil i 2013. Dermed er VW eneste bilmærke med tre biler på top 20-listen.
Hvis de har svært ved at få armene ned hos den danske VW-importør, er der ikke noget at sige til det: Selskabet står nemlig også bag importen af koncernmærkerne Skoda, Seat og Audi, der alle havde et forrygende 2013 i Danmark. Godt hjulpet af den lille Citigo og den store Octavia oplevede Skoda årets største salgsfremgang på hele 52 pct. og blev dermed Danmarks 5. mest solgte bilmærke i 2013. Audi gik 16 pct. frem og erobrede 12. pladsen, mens Seat-salget steg 35 pct.
Seats fremgang er mest bemærkelsesværdig. For blot et par år siden var det spanske datterselskab i krise og der florerede rygter om, at VW overvejede at lukke eller sælge Seat. Siden har især den nye og velskabte Leon boostet Seat-salget i Europa og i Danmark blev Up-aflæggeren Mii Danmarks 20. mest solgte bil i 2013.
Andre vindere i 2013 blev Ford, der trods manglen på en ny bil i mikroklassen og en pensionsmoden Mondeo i firmaklassen gik hele 16 pct. frem. Renault fortsatte også den franske fremmarch med en solid optur på 35 pct. anført af stor succes med den nye Clio (billedet) samt fortsat aggressive priser på resten af modelprogrammet. Japanske Nissan hører også til blandt solstrålehistorierne i 2013. Nissan-salget steg 36 pct. og det lover godt for et mærke, der kan tilbyde en faceliftet Micra og en ny Note i miniklassen og til marts lancerer efterfølgeren til crossover-bestselleren Qashqai.
Tyske luksusmærker går frem
Bemærkelsesværdigt er det også, at luksusmærker som Mercedes og BMW går frem i et marked, der ellers blev præget af snusfornuftige, økonomiske og rekordbillige mikrobiler. BMW-salget steg med hele 36 pct. og dermed kan den bayerske køremaskine indtage pladsen som Danmarks 18. mest solgte bilmærke. Ærkerivalen Mercedes klarer sig også godt. Lavere priser og aggressive leasing-tilbud fik salget til at stige 18 pct. og sikrer Mercedes plads 17 på top 20-listen.
Dermed danner der sig et billede af et dansk bilmarked, hvor kunderne helst vil have små, billige biler – ellers må det gerne være dyr luksus. Alt det midt imellem blev mindre interessant i 2013, hvor mellemklassemærker som Opel, Toyota, Peugeot og Hyundai oplevede tilbagegang. Værst gik det ud over Fiat, der måtte se salget falde 20 pct., skarpt forfulgt af Chevrolet med et minus på 19 pct. Suzuki kan heller ikke være tilfredse med en tilbagegang på 14,5 pct. lige som Honda med et salg på knapt 1.700 biler akkurat ikke nåede op på top 20-listen.
Bilmærkernes top 20 i 2013
(Antal solgte biler, salgstal for 2012 i parentes samt bevægelse i pct.)
1. VW: 24.372 (20.275) +20 pct.
2. Ford: 15.254 (13.127) +16 pct.
3. Toyota: 14.476 (15.917) -9 pct.
4. Peugeot: 14.137 (15.238) -8 pct.
5. Skoda: 13.704 (9.041) +52 pct
6. Citroën 12.467 (13.057) -4,5 pct.
7. Renault: 11.759 (8.695) +35 pct.
8. Kia: 10.954 (10.980) -0,2 pct.
9. Hyundai: 8.077 (8.925) -9,5 pct.
10. Opel: 6.474 (7.394) -12,5 pct.
11. Nissan: 6.098 (4.469) +36 pct.
12. Audi: 6.044 (5.211) +16 pct.
13. Fiat: 5.901 (7.351) -20 pct.
14. Suzuki: 5.486 (6.420) -14,5 pct.
15. Chevrolet: 4.953 (6.106) -19 pct.
16. Seat: 4.938 (3.648) +35 pct.
17. Mercedes: 4.278 (3.638) +18 pct.
18. BMW: 3.959 (2.909) +36 pct.
19. Mazda: 3.205 (2.763) +16 pct.
20. Volvo: 1.717 (1.646) +4 pct.
Læs også: Bilsalg sætter rekord – igen