BMW kiler endnu en modelvariant ind i sit tætpakkede modelprogram. BMW X4 er lillebror til over-bastarden X6 og skal tiltrække sportsligt interesserede SUV-kunder.
Ok – hold nu fast: BMW’s nye X4 hører til i tyskernes mellemklasse – altså BMW 3-serie-størrelsen – med en længde på 460-480 cm og en bredde på omkring 180 cm. Som X’et indikerer, er den nye model dertil en crossover – eller en SUV – det vil sige en vaskeægte, højbenet firehjulstrækker. Men herefter begynder det hele at blive en kende mystisk – og det har at gøre med 4-tallet.
BMW har allerede én SUV i klassen. Den hedder BMW X3 og blev lanceret i 2010. Men ligesom den almindelige 3-serie har en række af dyrere og mere sportslige knopskud, som bærer betegnelsen 4-serie, får X3 altså nu sin egen “fætter-fornem” i form af X4. Nøjagtig samme øvelse foretog BMW i 2008, da X4’s storebror X6 skød tyskernes moderne modelbonanza i gang.
X6 er en af den nyere bilhistories mest udskældte modeller – kun overgået af den lavbenede, bredmåsede 5-serie GT. Den knokkelstore SUV med ringe plads på bagsædet og begrænset bagagerumskapacitet faldt ikke i anmeldernes smag. Men BMW betegner modellen som en salgssucces og overvejer lige pt. at udvide sin amerikanske produktionskapacitet for alle X-modellerne.
Som billederne af den nye model ganske tydeligt viser, har X4 en mere coupé-lignende, skrånende taglinje og nogle store luftindtag i forkofangeren. På den måde skal modellen se mere sportslig og crossover-agtig ud end SUV’en X3. På sin vis kan den ses som en slags spejling af den beslægtede 3-serie GT, som er en højere og mere crossover-agtig version af den almindelige 3-serie. Pyha!
X4 lanceres i Danmark i juli måned, og endnu er der intet offentliggjort om priser. Men hvis trenden fra X6-programmet adopteres af X4, kan kunderne forvente et relativt beskedent prishop i forhold til X3. Der kan fra lanceringen vælges mellem tre benzinmotorer og tre dieselmotorer, som yder fra 184 hk til 313 hk. Bilens vægt afhænger af motorvalg, og spænder fra 1.805 kg til 1.935 kg. Den mest interessante variant bliver set med danske briller den 2,0-liters-diesel, xDrive20d, med 8-trins Steptronic- gearkasse. Den 4- cylindrede motor yder 190 hk, har et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm, kører 19,2 km/l og udleder 138 g/km.