Midt i fortsat usikkerhed om økonomien og en akkurat afværget konkurs, viser Saab sin første elbil for offentligheden. Hvornår – eller om – den kommer i produktion er uvist.
NEVS – National Electric Vehicle Sweden – der står bag det nye, kinesisk-ejede Saab, går til modangreb på rygterne om firmaets snarlige død. Tirsdag viste firmaet for første gang en eldrevet Saab 9-3 frem for offentligheden. Det skete i forbindelse med et sportsarrangement i hjembyen Trollhättan.
Ingen journalister fik lov at prøve Saabs første elbil. Ifølge NEVS er der tale om én af fire prototyper, der fungerer som kørende testlaboratorier. Erfaringerne skal bruges i en kommende serieproduktion af en elektrisk Saab 9-3 – vel at mærke en ny model, der baseres på den såkaldte Phoenix-platform. Hvornår det kommer til at ske, er dog endnu uvist.
Vi ved ikke, hvornår vi har penge at bygge biler for,” erkender NEVS’ informationschef Mikael Östlund til det svenske bilsite automotorsport.se.
Bortset fra detaljen med den slunkne pengekasse går det egentlig ganske godt, hævder NEVS. Ifølge firmaet er Saabs første elbil både velkørende og praktisk, fordi det er lykkedes at designe en ny bund, der gør det muligt at placere de 400 kg tunge batterier under gulvet i Saab 9-3. Dermed opnår bilen en ideel 50:50 vægtfordeling til gavn for køreegenskaberne. Svenskerne hævder også, at de moderne lithium-ion batterier gør det muligt at nå en rækkevidde på pæne 200 km – omtrent det samme som i konkurrerende elbiler som Nissan Leaf og VW e-Golf.
Elmotoren yder 100 kW – det svarer til 136 hk – og det rækker til en reguleret topfart på 120 km/t og en 0-100 km/t spurt på 10 sekunder.
Trods den glade nyhed om, at Saab nu har sluppet mærkets første elbil løs på offentlig vej, er det dog i praksis småt med reelle nyheder. Saab har arbejdet på den eldrevne 9-3 i lang tid, og at dømme efter dagens ‘nyhed’ er der ikke sket nogen form for teknologisk gennembrud, siden vi sidste gang hørte om projektet i foråret.
Mere bemærkelsesværdigt er det, at NEVS fortsat ikke fortæller noget om finansieringen af den fortsatte drift. Firmaet har angiveligt akutte betalingsproblemer hos en lang række kreditorer for i alt 50 millioner svenske kroner og undgik kun med nød og næppe en konkurs i sidste uge, da en kreditor trak sin konkursbegæring tilbage.
Saab ejes hovedsageligt af en svensk-kinesisk forretningsmand, Kai Johan Jiang, der ejer biogas-kraftværker i Kina. Hans vision er at gøre den kinesiske transportsektor mere miljøvenlig, og det skal bl.a. ske ved at producere elbiler hos Saab i Trollhättan, der hovedsageligt skal sælges i Kina. Inden elbilsproduktionen for alvor går i gang, fremstiller Saab dog en mindre serie af den eksisterende 9-3 med en turbobenzinmotor. I år er der angiveligt fremstillet 500 almindelige Saab 9-3, men p.t. er produktionen indstillet på grund af usikkerhed om firmaets økonomi.
Læs også: Saab tæt på konkurs