Tesla-boss har været i Tyskland for at diskutere et teknisk samarbejde med BMW og planlægger at starte produktion af superbatterier inden 2020.
Superbatterierne fra Teslas smukke og højeffektive Model S bygget i samme lette kulfibermaterialer som BMWs innovative i3 og i8 el- og hybridbiler…
Det lyder som det berømte ‘himmelske ægteskab’ – og måske er det på vej til at blive en realitet: I et interview med det sædvanligvis troværdige tyske nyhedsmagasin Spiegel fortæller Teslas grundlægger og chef, Elon Musk, at han for nylig har været på en rejse i Tyskland, hvor han bl.a. har mødt repræsentanter for BMW.
Angiveligt er Elon Musk interesseret den kulfiberteknik som BMW benytter i el- og hybridbilerne i3 og i8. Kulfiber er dyrere end stål og aluminium, men med i3 og i8 begynder BMW at seriefremstille det ekstremt stærke og lette materiale i anseeligt omfang. Dermed har tyskerne både fået erfaring og stordriftsfordele, og den know-how vil Musk gerne benytte i sine elektriske Tesla-biler.
BMW vil kun sige, at man har haft ‘uformelle’ samtaler med Elon Musk. Men mon ikke, de har lyttet grundigt til manden, der ud af ingenting har placeret Tesla som ‘state of the art’ inden for elbiler?
Musk har nemlig noget, som BMW formentlig er særdeles interesseret i: De suverænt bedste batterier, der sikrer den store Tesla Model S en rækkevidde på næsten 500 km på en opladning. Til sammenligning klarer den ellers avancerede BMW i3 ikke engang 200 km.
Der er altså basis for en gang bytte-bytte-købmand, der kan være til gavn for både Tesla og BMW, hvis parterne ellers kan blive enige om betingelserne for det, der mest ligner et fornuftsægteskab. Muligheden er der, efter at BMWs ærkerival Mercedes for nylig solgte alle sine Tesla-aktier og dermed lagde en smule luft til Elon Musk.
Musk lavede dog andet end at være i Bayern på sin Tysklands-tur. Han er nemlig også langt i overvejelserne om at opføre en batterifabrik i landet. Ifølge interviewet i Der Spiegel ønsker Elon Musk at have en batterifabrik på tysk jord i løbet af 2019 eller 2020 – omtrent samtidig med at han åbner en såkaldt ‘giga-batterifabrik’ i USA sammen med den japanske batteriproducent Panasonic.
Læs også: Mercedes sælger sine aktier i Tesla