Efter fire år er det lykkedes at vende røde tal til sorte hos den franske PSA-koncern. Peugeot og Citroën har reduceret omkostningerne og hævet priserne.
Fire år. Mere har det ikke taget PSA-koncernens nye topchef Carlos Tavares at vende udviklingen hos den kriseramte franske duo, Peugeot og Citroën. For kort tid siden var duoen ellers så lidt dynamisk, at den franske stat og den kinesiske bilproducent Dongfeng i fællesskab investerede 3 milliarder euro for at holde de to franske bilmærker flydende efter finanskrisen.
Nu er situationen vendt. Carlos Tavares, der blev headhuntet hos PSA-rivalen Renault, kan konstatere at hans ’Back in the Race’ plan virker lang tid før forventet. Tavares har skruet på adskillige håndtag i PSA-koncernen: Lønningerne er frosset fast, omkostningerne til bilproduktionen reduceret ved blandt andet at luge ud i modelprogrammerne, og endelig er det lykkedes at øge indtjeningen på PSAs bedst sælgende modeller som Peugeot 308 og Citroën C4 Cactus.
Udfordringer forude
Resultatet er det første positive halvårsregnskab i fire år: Efter de første seks måneder af 2015 kan PSA fremvise et overskud på næsten 600 millioner euro. Samme periode sidste år bød på et underskud på 114 millioner euro. Samlet steg salget af de to bilmærker med 0,4 procent til lidt over 1,5 millioner biler i alt.
Den franske bilproducent erkender dog, at man har været begunstiget af sæsonbetingede fordele som en svag euro og faldende råstofpriser. I den sidste halvdel af 2015 venter nye udfordringer, der kan vise sig at sende PSAs tal tilbage i rødt. Blandt andet bliver det dyrt at leve op til stadig skrappere miljøkrav, lige som vigtige kernemarkeder for PSA som Kina, Rusland og Sydamerika stagnerer eller går kraftigt tilbage.
En anden Carlos Tavares-plan ser også en smule usikker ud. PSA-koncernen vil gerne udnytte muligheden for atter at handle med Iran ved at starte produktion i landet. Der hersker dog en udpræget anti-fransk stemning i Iran, der kan gøre det svært for at PSA at vinde fodfæste i det folkerige land.