Ifølge amerikansk analyse har Tesla de laveste driftsomkostninger af alle mærker i USA. Elbiler har færre dele, der slides og skal serviceres.
Elbiler har langt færre bevægelige dele, der slides end fossilbiler, bremserne holder længere, du skal aldrig skifte olie, og en elmotor er stort set vedligeholdelsesfri.
Disse fordele sikrer Tesla en førsteplads i en ny analyse af bilers omkostninger til vedligeholdelse.
Analysen er foretaget af det ansete amerikanske forbrugermagasin Consumer Reports, der har undersøgt omkostningerne for alle større bilmærker på det amerikanske marked.
Som altid er indflydelsesrige Consumer Reports gået grundigt til værks: Undersøgelsen dækker både omkostninger for de første fem års ejerskab, hvor garantien typisk dækker i et eller andet omfang, og for perioden, hvor bilerne er mellem seks og 10 år gamle. Omkostningerne omfatter service og almindeligt vedligehold af bilerne og ikke eventuelle udgifter til skader.
Luksusmærker koster mest
I begge kategorier har Tesla de laveste driftsomkostninger foran Buick og Toyota. Dyrest er luksusmærker som Land Rover, Porsche, Mercedes, Audi og BMW. Det skyldes ikke nødvendigvis dårlig kvalitet, snarere at de som premium-mærker bare tager sig bedre betalt for service og vedligeholdelse. Som udenlandske mærker, der importeres til USA, har de alt andet lige også større omkostninger til reservedele end deres amerikanske konkurrenter, hvilket Consumer Reports da også bemærker.
”Forskellen i udgifter til vedligeholdelse mellem forskellige bilmærker kan løbe op i tusindvis over en 10-årig periode. Ikke mindst er kostbare luksusbiler også kostbare at vedligeholde over tid,” konkluderer analytikeren Steven Elek, der har indsamlet data til Consumer Reports årlige undersøgelse af bilejernes udgifter.
Elbiler skal også serviceres
Som dansk bilejer kan man ikke én-til-én overføre den amerikanske undersøgelse til danske forhold.
Consumer Reports’ analyse understreger først og fremmest, at elbiler er billigere at vedligeholde end biler med forbrændingsmotor: Den afgørende forskel på Tesla og de øvrige bilmærker i undersøgelsen er, at Tesla er det eneste mærke, der udelukkende sælger elbiler.
Da Consumer Reports har undersøgt alle bilmærker under ét, kan man altså heller ikke udlede, hvor Tesla placerer sig i forhold til andre elbiler. I princippet kan elbiler fra VW, Kia eller Hyundai være endnu billigere at vedligeholde end Tesla.
Undersøgelsen viser også, at Teslas elbiler naturligvis også kræver service og vedligeholdelse. Elbiler skal f.eks. have skiftet bremseklodser, bremsevæske, luftfiltre og dæk som fossilbiler, men slipper for andre ting som olieskift, lydpotter, tændrør og tandrem mv.