Egentlig har det ikke ligget i kortene. Men nu sker det. Audi ser nu muligheder i en mindre elbil, og derfor kommer der en A3 e-tron.
Audis mindste elbil er Q4 e-tron, men ifølge Audi-chef Gernot Döllner får den nu en lillebror. En ny elbil, der på Audi-gangene omtales som den elektriske udgave af A3, bliver allerede sat i produktion i 2026.
Döllner og Audi-folkene mener dermed, at vi nærmer os tidspunktet, hvor det bliver muligt for Audi at kunne tjene penge på en mindre og billigere elbil. Og ikke mindst, at kunderne i højere grad end tidligere efterspørger mindre og billigere elbiler.
Med til forklaringen hører også – må man formode – at hvis den tyske bilindustri skal kunne forsvare sig mod invasionen af billige kinesiske elbiler, så bliver også Audi nødt til at være til stede med de små.
Navn? Audi A3 e-tron
Det er Süddeutsche Zeitung, som i et interview med Gernot Döllner i Audi-hovedkvarteret i Ingolstadt nær München fik at vide, at mærket med de fire ringe i næsen udvider den elektriske modelrække.
“Vi vil snart tilbyde en endnu mere kompakt model (end Q4 e-tron, red.). Produktionen starter her i Ingolstadt næste år,” siger han til Süddeutsche uden at løfte sløret for, hvad bilen kommer til at hedde.
Men hvis den måde at navngive biler på, som Audi besluttede for et par måneder siden, skal gennemføres, kommer den elektriske A3 til at hedde A3 e-tron.
Audi formodes at udnytte stordriftsmulighederne, så A3 e-tron kommer til at stå på Volkswagen-koncernens meget fleksible MEB-platform. Som blandt andre Q4 e-tron og dens nære slægtninge VW ID.4 og Skoda Enyaq står på. MEB-platformen kan nemlig skaleres, så den danner også basis for VW ID.3, Cupra Born og Skoda Elroq. Og dermed også for en Audi i A3-størrelsen.
Af redaktionen