Kun syv af de 23 bilmærker i FDM’s årlige AutoIndex-undersøgelse går frem i forhold til sidste år. BMW har igen igen de mest tilfredse ejere.
Bilerne er over årene blevet bedre og bedre, og det samme er servicen hos forhandlere og værksteder, hvis man skal tro den årlige AutoIndex-undersøgelse, som Loyalty Group og FDM står bag. Men i år er gennemsnittet faldet.
Kun syv af de 23 bilmærker i tilfredshedsundersøgelsen går frem i forhold til sidste år, og flere end halvdelen går tilbage, skriver FDM Motor.
Gennemsnittet for alle undersøgelsens bilmærker ligger på 866 indekspoint på en skala til 1000 og er faldet med to indekspoint – eller 0,2 procent. Selvom det er et pænt niveau, så er bilejerne altså ikke helt så tilfredse som hidtil, konkluderer FDM.
Tesla og Dacia på nedtur
De to største nedture ses hos Tesla og Dacia, som var med i undersøgelsen for første gang sidste år.
Tesla bragede dengang ind i AutoIndex-undersøgelsen på en sjetteplads lige i hælene på de andre luksusmærker. Men nu er strømmen vendt for det amerikanske elbilmærke, der er gået 2,5 procent tilbage, hvilket er det klart største fald i AutoIndex 2021.
Faldet fra 888 indekspoint ud af 1.000 mulige sidste år til 866 point i år rækker blot til en plads som nummer 11 blandt de 23 mærker.
”Tilbagegangen og den middelmådige placering skyldes formentlig ikke, at begejstringen for bilerne er falmet, men derimod den ringe service,” lyder vurderingen fra FDM.
Meget bedre går det ikke for Dacia, der sidste år var nummer 19, men i år er næstsidst. Faldet er på 1,6 point og er det næststørste fald i forhold til sidste års undersøgelse.
Bundproppen Fiat på vej op
Dacia undgår kun med nød og næppe sidstepladsen, som igen i år indtages af Fiat. Det er dog lige ved og næsten, for Fiat er blot fem indekspoint efter Dacia. Endnu mere ærgerligt er det for den ellers så solide bundprop, at Fiat faktisk er årets højdespringer, men fremgangen på 1,5 procent er lige akkurat ikke nok til at rykke en plads frem.
I toppen er det igen BMW, der kører med sejren – igen efterfulgt af Mercedes-Benz. Toyota er ny på tredjepladsen. Japanerne har overhalet Volvo, der er på fjerdepladsen efterfulgt af Audi, der ligesom sidste år er nummer fem.
FAKTA: Sådan findes resultaterne i AutoIndex
I årets første måneder har 21.000 danske bilejere besvaret flere end 120 spørgsmål om deres bil, værksted, forhandler mv. i den årlige AutoIndex-undersøgelse. Svarene er indsamlet og bearbejdet af rådgivningsvirksomheden Loyalty Group, der står bag undersøgelsen.
Besvarelserne er givet i form af vurderinger på en skala fra 1 til 7 og omregnet til indekspoint op til 1.000.
Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier: Vurdering af bilen vægtes med 40 procent, mens vurdering af forhandler, værksted og loyalitet over for bilmærket vægter hver 20 procent.
Kilde: FDM