Bilsalg: Her er nabolandenes favoritter

Peugeot 208 blev den mest solgte bil i Danmark i 2016 – men det er helt andre modeller, der ligger i top i de andre europæiske lande. Se hitlisten over Europas bilsalg her.

Forleden kunne vi offentliggøre listen over de mest solgte biler i Danmark i 2016. Peugeot 208 på toppen, efterfulgt af VW Up og med snusfornuftige modeller som Peugeot 308, VW Polo, Toyota Yaris, Toyota Aygo, Opel Astra, Renault Clio, Ford Fiesta og VW Golf på de øvrige pladser på top 10 over årets bilsalg i Danmark.

Ikke så mange overraskelser der. Danskerne er mere til fornuft end følelse, for trods to reduktioner i registreringsafgiften på ét år, er Danmark fortsat blandt de EU-lande, hvor der betales mest for nye biler.

Derfor er det også lidt sjovt at kigge på, hvad de andre EU-borgere skriver slutsedler på. F.eks i vores nabolande Sverige og Tyskland, hvor bilpriserne er anderledes lave, og måske derfor giver bedre plads til at udleve bildrømmen?

Skulle man tro. Men faktisk sejrer fornuften også hos de fleste andre bilkøbere – lavere bilpriser eller ej.

Der er dog forskelle. En helt afgørende er, at bilkøberne – meget tidstypisk – er særdeles nationalpatriotiske. I de lande, hvor der er bilproduktion, ligger de lokale mærker konsekvent i top – og det breder sig i en vis grad til nabolandene. Og så er der overraskelserne. For eksempel i Irland, hvor den sydkoreanske SUV Hyundai Tucson blev mest solgte bil i 2016. Eller i Litauen, hvor den italienske supercharmør Fiat 500 snuppede titlen i suveræn stil foran den anderledes rustikke Nissan Qashqai.

Gå selv på opdagelse i listen herunder. Vi lægger ud med Danmark, så der er noget at sammenligne med, ellers er det i alfabetisk rækkefølge:

Danmark: Peugeot 208 med 9.381 styk foran en gammel favorit, VW Up med 7.361 biler.

Belgien: Her sælger VW Golf næsten lige så godt som hjemlandets varme vafler, lækre chokolade og

VW Golf gav konkurrenterne baghjul i Europa i 2016.
VW Golf gav konkurrenterne baghjul i Europa i 2016.

hjemmebryggede øl. Mere end 14.000 belgiere meldte sig ind i Golf-klubben og henviste Renault Clio til andenpladsen.

Estland: Skoda Octavia tager titlen med 1.139 biler foran Toyota Avensis med 838 biler.

Finland: Skoda Octavia igen – der er noget med europæere i det østlige Europa og så Skoda. Er det ikke også noget med, at de stemmer på hinanden til Melodi Grand Prix. Nå, man forstår det jo godt – Skoda giver smæk for skillingen og det fik 5.530 finner til at vælge Octavia mod de 4.663 landsmænd, der valgte Nissan Qashqai ind på andenpladsen.

Frankrig: Renault Clio – naturelment. Med mere end 112.000 solgte styk slog Clio nummer to, den danske bestseller Peugeot 208, der måtte ‘nøjes’ med et salg 97.817 biler. Vi ved det jo godt, og det franske bilsalg bekræfter det: Franskmænd er patrioter, og derfor er der kun én ikke-fransk bil på top 10 listen i rødvinens hjemland: Rumænske Dacia Sandero – der i øvrigt er ejet af Renault. Vive la France!

Grækenland: Hvad køber man, når alle er på fallittens rand og du ikke har råd til ubehagelige overraskelser med bilen de næste 10 år? En Toyota selvfølgelig. Yaris rydder bordet med 5.307 biler, et godt stykke foran den tyske rival Opel Corsa med et salg på 3.845 biler.

Holland: Så er den der igen – VW Golf, den klasseløse tyske alleskönner forfører hollænderne med et salg på 10.858 solgte biler. Men det er ‘close race’ i Max Verstappens hjemland. Det unge formel 1 håbs motorleverandør, Renault, er lige efter med 10.741 solgte Clio.

Irland: Her er den så, den irlandske overraskelse. Hyundai Tucson topper salget på den smukke ø – og når man tænker over det, er det jo også et godt valg i et land, hvor man ofte kører ud på jagt eller ud på marken for at kigge efter fårene. 7.425 styk blev det til og så må VW Golf, der samlet er Europas mest solgte bil, se sig overhalet trods et salg på 5.143 styk.

I Danmark er den nærmest en truet race, men hjemme i Italien rydder Fiat Panda bordet.
I Danmark er den nærmest en truet race, men hjemme i Italien rydder Fiat Panda bordet.

Italien: I Danmark kender vi næsten mest den bamsede udgave i zoologisk have, men hjemme i Italien er Panda så langt fra en truet race. Faktisk lammetæver Fiat konkurrenterne med deres mekaniske Panda med et salg på hele 147.262 eksemplarer. Nummer to er helt nede på 65.647 styk – og for lige at understrege dominansen er det en Lancia Ypsilon, der er Fiat-koncernens luksus-udgave af Fiat Panda. Forza Italia!

Letland: Letterne har tjek på bilmoden. Nissan Qashqai topper med 772 solgte biler. Fornuftige er de også; Skoda Octavia er nummer to med 577 biler.

Litauen: Vi bliver i området – som skrevet herover stryger Fiat 500 gevinsten i Litauen med et salg på hele 2.459 biler. Nissan Qashqai er langt efter med 794 biler på andenpladsen. Et vildt gæt: Der er mange singlepiger i Litauen?

Norge: Du tror måske Tesla Model S, men så rige er nordmændene heller ikke, at den elektriske luksusbil kan langtidsparkere på toppen af det norske bilsalg. Snusfornuften trives også på fjeldet og så kører VW Golf med laurbærerne. Nummer to er en overraskelse, som vi sjældent ser i Danmark: SUV’en Mitsubishi Outlander.

Polen: Ingen overraskelser her – Skoda Octavia er bestseller, skarpt forfulgt af lillebror, Skoda Fabia. For den tidligere østblok-nation må det også fortsat være end fornøjelse at sammenligne nutidens Skoda’er med fortidens – sikke en forbedring.

Rumænien: Rigtigt gættet. Hjemmelavede Dacia Logan topper listen. Rumænerne kan også deres nationalsang udenad, og så indtager Dacia såmænd også anden- og fjerdepladsen over det lokale bilsalg med henholdsvis Duster og Sandero. Skoda Octavia kiler sig på tredjepladsen.

Spanien: Rigtigt gættet igen. Seat-fabrikken i Barcelona er lige så populær i hjemlandet som Rioja-vin, chorizo-pølse og tiki-taka fodbold og sidder tungt på bilsalget. Leon tager guldet med 33.494 biler, mens der er sølv til Ibiza for et salg på 31.754 biler. Eviva Espana!

Sverige: Fy fan har de bandet hos vores svenske broderfolk, da tallene fra 2016’s bilsalg tikkede ind. Hjemmebanefavoritten Volvo slår alle salgsrekorder på verdensplan og så kører tyske VW Golf alligevel med titlen som svenskernes foretrukne model. Det er første gang det sker i 50 år! Volvo V70/V90 tager andenpladsen, men det er en ringe trøst for Karlsson og kompagni.

Briterne er vilde med Ford Fiesta, som de altid har betragtet lidt som en britisk bil.
Briterne er vilde med Ford Fiesta, som de altid har betragtet lidt som en britisk bil.

Storbritannien: Ford Fiesta produceres blandt andet i den britiske by med det tysk-klingende navn, Dagenham, og det skal nok aktivere briternes veludviklede nationalfølelse. Velkørende biler kan de også lide, og så er det vel meget fortjent at Fiesta bliver bestseller med flere end 120.000 solgte styk. Vauxhall – engelsk for Opel – Corsa er nummer to.

Tjekkiet: Så er vi Skoda-land og det kan ses på listen over det tjekkiske bilsalg, hvor vi skal ned på femtepladsen for at den første ikke-hjemmelavede bil, Hyundai i30. Octavia topper, efterfulgt af Fabia.

Tyskland: Det er Deutschland über alles syd for grænsen. På top 10 listen er Opel Astra og Opel Corsa det nærmeste, man kommer ikke-tyske bilmærker, fordi Opel er ejet af amerikanske General Motors. VW Golf er den store sejrherre med et salg på massive 185.654 biler. Nummer to kommer samme sted fra – VW Passat med et salg på 79.216.

Kilde: automotorsport.se

Læs også: Se årets mest populære biler

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here