Kinesiske BYD fortsætter i den maritime genre med Sealion. Bilen har dansk premiere om en måned og går direkte efter Tesla Model Y.
På denne uges internationale biludstilling i Paris står en række interessante nyheder i kø, og en af dem er kinesiske BYD Sealion 7. En elektrisk SUV med coupéformer og en størrelse, der sammen med kinesiske Xpeng G6 gør den til primær-udfordrer til verdens og Danmarks mest solgte bil, amerikanske Tesla Model Y.
Sealion kan fås med to batteristørrelser – 82,5 og 91,3 kWh. BYD oplyser, at med det store batteri og to elmotorer er rækkevidden 502 kilometer. Om Sealion med det store batteri også fås med én elmotor, er ikke oplyst. Alt andet lige vil det give en lidt længere rækkevidde.
Tesla Model Y Long Range med en elmotor har en rækkevidde på 600 km, med to elmotorer er rækkevidden 533 km. Xpeng G6 kan med sit store batteri og en elmotor køre 570 km. Med to elmotorer er G6-rækkevidden 550 km.
Den nye BYD Sealion 7 kan lade med op til 230 kW, hvilket er en del mere end sedanen Seal, der maksimalt kan tage 150 kW. Tesla Model Y Long Range lader med 250 kW, Xpeng G6 med 280 kW.
Under Sealion-bugen ligger BYD’s kompakte Blade Battery-teknologi, der fylder mindre og dermed giver bedre plads til passagererne på bagsædet.
Sealion 7 er 483 centimeter lang, 193 cm bred og 162 cm høj. De tilsvarende mål for Tesla Model Y er 475/198/162 cm og for Xpeng G6 475/192/165 cm.
Maritimt design
Søløven er sammen med Seal, Seal U, Dolphin og den kommende mikrobil Seagull en vigtig spiller i BYD’s Ocean Series-modelrække. I ganske floromvundne vendinger beskriver BYD Sealion-designet som et, der symboliserer bevægelse og dynamik med ‘bølgeinspirerede linjer’ og ‘vanddråbe-baglygter’.
Sammen med de nævnte Ocean Series-brødre samt modellerne Atto og Tang skal Sealion tage kampen op med Tesla om at blive verdens bedst sælgende mærke.
Sealion 7 lanceres i Danmark allerede 17. november. Priserne er ikke forhandlet på plads endnu, men her på Hvilkenbil vil vi naturligvis berette om dem, når de er klar.
Tesla Model Y Long Range med to elmotorer koster 390.000 kr. Xpeng G6 med to elmotorer står til 400.000 kr.
De første Sealion 7 vil formentlig være bygget i Kina, og EU har for nylig indført en importtold på biler produceret i Kina. Men ifølge BYD’s danske importør vil BYD dog ikke skrue priserne op af den grund. Desuden vil Sealion 7 til det europæiske marked fra 2026 skulle produceres på den fabrik, som BYD er ved at opføre i Ungarn. Dermed undgår BYD Sealion helt at blive ramt af EU’s importtold.
Sealion 7 kan i øvrigt opleves på eCarExpo, Europas største elbil-udstilling, i Bella Center i weekenden 26.-27. oktober.
Af redaktionen