Endnu et kinesisk bilmærke indtager Europa. Changan Deepal S07 hedder den Tesla Model Y-store elbil, der er i Danmark senere i år.
Strømmen af elbiler fra Kina til Europa synes bare at blive ved. Næste kommer fra den statsejede Changan-fabrik, og modellen hedder Deepal S07 – altså s-nul-syv, ikke s-o-syv. Den kinesiske elbil skal konkurrere direkte med bl.a. VW ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y og landsmanden Xpeng G6. De første europæiske lande ser den i løbet af sommeren, her i Danmark ventes den inden årsskiftet.
Changan Automobiles europæiske hovedkvarter ligger i Tyskland, og udvalgte europæiske pressefolk, blandt andre nyhedsbureauet Reuters og Automotive News, har netop været i Mainz for at besigtige Deepal S07 og snakke med Changan-folkene.
Bilen er designet og udviklet på Changans Research & Development Center i italienske Torino og er fra bunden bygget op som en elbil. Batteriet er på 80 kWh (brutto), og ifølge tyske ADAC har bilen en rækkevidde på 475 kilometer. Den maksimale ladeeffekt er på beskedne 92 kW.
Crashtestet med succes
Avanceret software og kunstig intelligens efterspørges i høj grad af kinesiske købere og i mindre grad af europæiske. Men med de førnævnte elektriske præstationer er det nok netop software og kunstig intelligens, der skal hæve Deepal S07 over konkurrenterne i Europa.
Bilens computere har en stribe intelligente funktioner, som gør, at man som bruger kan “opdrage” den efter ens eget hoved. Et væld af aktive assistentsystemer til højnelse af sikkerheden hører angiveligt også med. Deepal S07 er allerede crashtestet af Euro NCAP, og den scorede meget overbevisende de maksimale fem stjerner.
Prisen opgives til 45.000 euro (336.000 kroner). Det er tæt på de nævnte konkurrenter og vil ikke gøre entreen på det europæiske marked nem for Deepal S07.
Europæiske eksperter
Changan er Kinas ældste bilfabrikant. Grundlæggelsen daterer sig helt tilbage til 1862, hvor man startede som våbenproducent. Hovedkvarteret ligger i Chongqing i det sydvestlige Kina, og udover Changans eget mærke, samt joint ventures i Kina med Ford og Mazda, producerer Changan blandt andet også mærket Avatr.
Changan har over 80.000 ansatte og opererer angiveligt i 90 lande. Changan har ført en stille tilværelse i Europa i mere end 20 år, men har de seneste år hyret folk med forstand på europæiske bilkøberes præferencer. Blandt andre den tyske bildesigner Klaus Zyciora, der i 2023 kom fra Volkswagen, hvor han havde ansvaret for designet af flere ID.-modeller.
Europa er klar til Deepal
Changan vurderer, at Europa er klar til Deepal. Allerede i april ruller S07 ud på vejene i Tyskland, i sommerens løb også i Holland, Norge og Sverige. Bilen skal efter planen lanceres i Danmark inden årsskiftet. Endnu er det uvist, hvem der skal stå for import, salg og service.
Changan-folkene siger til Reuters, at man senere i år lancerer den elektriske SUV Deepal S05, der er en mindre udgave af S07. Næste år planlægges lancering af den elektriske Changan E07, der på Changans hjemmeside ligner en stor crossover-coupé. Vi kan også imødese opladningshybrider fra den statsejede kineser, forlyder det ifølge nyhedsbureauerne.
Af redaktionen