Chrysler genopfinder den originale MPV

Chrysler dropper den legendariske Voyager MPV til fordel for den stylede Pacifica, der kan fås med hybridmotor, ni-trins automatgear og indbygget støvsuger…

Sammen med Renault opfandt Chrysler for 32 år siden MPV’en – den personbilsagtige van med tre sæderækker og plads til syv personer.

Siden gik biltypen sin sejrsgang verden over, men de senere år har den rummelige praktiker tabt terræn til mere rustikt udseende SUV- og crossover-typer. Bilerne bruges omtrent til det samme, men bilkøberne vil hellere lige nogle, der deltager i et Dakar-rally end fælleskørsel til fodboldtræningen. Selv Renault har iklædt MPV-pioneren Espace et mere SUV-agtigt look i nyeste udgave.

I USA har Chrysler været gennem lignende overvejelser. Da man for nylig hev klædet af mærkets nyeste storfamiliebil på biludstillingen i Detroit, var det legendariske Voyager-navn skiftet ud med Pacifica. Og det kantede design med blødere, mere vindglatte former, der mere får Chryslers kæmpe familiecontainer til at ligne en Airbus end bare en bus.

Masser af udstyr og en gearvælger, der er blevet til en drejeknap i midterkonsollen kendetegner førerpladsen i Chrysler Pacifica.
Masser af udstyr og en gearvælger, der er blevet til en drejeknap i midterkonsollen kendetegner førerpladsen i Chrysler Pacifica.

Klassiske MPV-dyder som plads ad libitum, ladeport-store skydedøre, fleksible sæder og ikke mindst de små detaljer som alt fra indbyggede tv-skærme til kopholdere i alle hjørner, der gør familierejsen til en leg, er heldigvis bevaret.

Typisk for Chrysler har man også opfundet en ny detalje, der nok skal fange fars og mors interesse. For hvad er det, de tidligere modeller har manglet, når man parkerer hjemme på matriklen efter en tre ugers kyst-til-kyst ferietur med en hel børneflok bag i rumfærgen? En støvsuger, naturligvis – nu er den indbygget ekstraudstyr i Pacifica, så du altid og lynhurtigt kan suge popcorn, strandsand og slikpapir op fra gulvet.

45 km på ren el
Teknisk er Pacifica også opgraderet. Standardmotoren er en velvoksen V6-benzinmotor med 287 heste og ni-trins automatgear, så du altid har power nok til at sende den firehjulede rumfærge i kredsløb ude i overhalingsbanen. Gør du det, vil tanknålen dog bevæge sig faretruende hurtigt mod det røde felt, så senere i år er Chrysler klar med en ladehybrid-udgave af Pacifica, der kan køre op til 45 km på el alene.

Dermed bliver Pacifica den første model fra Chrysler med ladehybrid-teknik, og det er – også set fra Europa – interessant. Fiat ejer nemlig Chrysler, og mens Pacifica næppe kommer til Europa som en Chrysler, kan dele af teknikken tænkes at dukke op i fremtidige Fiat-modeller. Nu ved vi i hvert fald, at Fiat kan fremstille ladehybrider. Og hvem ved: Fiat har tidligere smækket et Fiat-emblem på for eksempel den store crossover Journey, og så sendt en amerikaner til Europa. Håbet lever for fans af den amerikanske MPV-original.

Chrysler Pacifica er enorm - men også lav og overraskende elegant. Ikke mindst sammenlignet med den kantede Voyager, som den afløser.
Chrysler Pacifica er enorm – men også lav og overraskende elegant. Ikke mindst sammenlignet med den kantede Voyager, som den afløser.

Læs også: Fiat tager fuld kontrol over Chrysler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here