Citroën bekræfter: Ny 2CV på vej

Citroëns øverste chef vil udnytte mærkets historie og ikoniske modeller som især 2CV i kommende, nye Citroën-modeller.

I januar afslørede Citroëns designchef Pierre Leclercq i et interview med britiske Autocar, at Citroën overvejede at give den ikoniske 2CV comeback som elbil.

Tanken var at bygge videre på 2CVs legendariske enkelhed og på den måde skabe det, mange europæere efterlyser: En kompakt og billig elbil.

Nu bekræfter Citroën, at tanken om at genoplive mærkets vel nok mest ikoniske bilmodel nogensinde kan blive alvor. Og denne gang kommer udtalelserne fra højeste sted, nemlig fra Citroëns øverste chef Thierry Koskas.

”Dristig og chokerende”

I et interview med samme Autocar siger Koskas:

”Mærket har en utrolig historie, som jeg tror stadig appellerer til mange mennesker. Uanset hvor du rejser hen i verden, kender folk 2CV. Den arv vil vi udnytte.”

Ifølge Thierry Koskas skal Citroën frem over bygges op omkring fire kernemodeller: C3, C3 Aircross, C4 og C5 Aircross. Derudover vil Citroën lancere flere modeller som led i en plan om at være ”dristig og chokerende.”

’Glorie’ effekt

Det er her, at en ny 2CV kommer i spil.

”Der er forskellige måder at udtrykke det på – gennem vores produkter og den måde, som vi kommunikerer på. Men i fremtiden har vi brug for nogle ikoniske modeller, der vil overraske. Det er i høj grad, hvad Citroën er gode til, og jeg tror, at vi virkelig bliver nødt til at gøre det igen, da det vil have en ’glorie’ effekt på de andre modeller. Vi har brug for volume og salg, men vi har også brug for nogle ikoner,” uddyber Thierry Koskas.

Han understreger, at de ikoniske modeller, som Citroën er på vej med, skal være biler, som kunderne har lyst til at købe – ikke bare tomme stiløvelser.

En ny Citroën 2CV kan blive en konkurrent til Renaults elektriske retro-Twingo.
Modsvar til Twingo

Koskas afviser dog, at en kommende ny 2CV bliver en meget lille bil. Citroën kommer heller ikke med afløsere for de ellers populære C1 og C2-modeller – franskmændene mener ikke, at der kan tjenes penge på de mindste biler længere. Derfor bliver den nuværende C3 – en crossover i mini-klassen omkring de fire meter – den mindste bil i Citroëns modelprogram.

Citroëns planer om at udnytte mærkets historie kommer formentlig efter et kig på konkurrenten Renault. De franske landsmænd har stor succes med den nye, elektriske udgave af deres egen ikon-bil, Renault 5. Næste år bygger Renault videre på historien med en ny, elektrisk Twingo, der bliver enklere og billigere. Netop Twingo kan Citroën tage konkurrencen op med, hvis de bygger en ny, moderne fortolkning af 2CV.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here