Det franske flagskib genopstår til det kinesiske marked. For alle os andre er en ny affjedring det mest spændende ved Citroën C6.
Citroëns topmodeller har altid været spektakulære biler, præget af banebrydende teknik og vovet design. Sådan var det også med den seneste, kaldet C6, med tydelige referencer til både den oprindelige DS og CX. C6 blev dog aldrig noget sællert og udgik af programmet i 2012.
Siden har den mere firmabils-ordinære C5 spillet rollen som det franske bilmærkes flagskib. Men nu genopliver franskmændene C6-navnet på den aktuelle biludstilling i Beijing i Kina.
Men hvis navnet C6 vækker appetit på endnu et eksempel på overdådig fransk ‘haute car ture’ med finurlige detaljer, frækt design og futuristisk teknik, bliver man nok en smule skuffet. Den C6 der står på podiet i Beijing ligner nemlig til forveksling enhver anden bil skræddersyet til kinesisk smag: En traditionel sedan med plads til ekstra benstræk på bagsædet, masser af krom på ‘dollargrinet’, men ellers nærmest anonymiteten selv.
Den 496 cm lange Citroën C6 er udviklet i samarbejde med Citroëns kinesiske partner, Dongfeng, men i øvrigt designet hjemme i Paris – dog med input fra franskmændenes designcenter i Shanghai. Sjovt nok ligner C6 til forveksling Peugeot 508, men platformen er den nye EMP2, der også bruges til bl.a. Citroën C4 Grand Picasso og Peugeot 308.
Det er første gang, at Citroën lader en af deres Kina-modeller benytte den nyeste arkitektur. Dermed får C6 også opdateret teknologi som trykfølsom betjeningsskærm og forskellige førerassistenter.
C6 først med ny affjedring
Instrumenterne med en ‘speedometer-akse’ i toppen minder lidt om Citroëns ikoniske badevægtspeedometer.
Når Citroën C6 også er lidt interessant uden for Kina, skyldes det affjedringen. Sidste år annoncerede Citroën at det var ‘adieu’ til mærkets legendariske væskeaffjedring – men også, at Citroën ville udvikle en ny type undervogn, der igen skulle være i stand til at sætte nye standarder for komfortabel affjedringskomfort.
Citroën kalder systemet Advanced Comfort og C6 bliver den første model, der får fornøjelsen. Hvordan systemet fungerer, er dog endnu en hemmelighed, men Advanced Comfort skal udbredes til en række modeller og ikke kun flagskibet Citroën C6.
Dén kommer vi nemlig til at kigge langt efter herhjemme i Europa, forlyder det fra Kina. I stedet skal vi håbe på en ny topmodel fra Citroën om cirka tre år, der vil dukke op under fabrikkens luksusmærke, DS.
Læs også: Citroën siger adieu til væskeaffjedring