Endelig en Toyota ladehybrid til Danmark

Efter at have regnet på det, kommer ladehybrid-udgaven af Toyota Prius alligevel til Danmark. Merprisen i forhold til Prius uden lademulighed bliver 26.000 kroner.

Det har taget noget tid og en del arbejde med lommeregneren, men nu er Toyota endelig klar til at sende plug-in udgaven af alle hybridbilers moder, Prius, til Danmark.

Dermed får Toyota lukket et lidt kuriøst hul i modelprogrammet: Som opfinder af biltypen bryster Toyota sig gerne af at være førende indenfor hybridteknologi, men har ikke desto mindre måttet se konkurrenter som den koreanske Hyundai-Kia koncern og VW rykke forbi med såkaldte plug-in udgaver af hybridbilerne.

De såkaldte ladehybrider lader ikke kun det indbyggede batteri op ved hjælp af bilens motor, men kan også lades direkte op fra et ladestik. Det kan ske derhjemme eller via en offentlig ladestander – typisk på to-tre timer. Fordelen er, at det øger rækkevidden på ren el fra nogle få kilometer til 50 km eller mere. Som ladehybrid kører Prius op til 63 kilometer på ren el.

Prius bliver den første Toyota plug in-hybrid, der kommer til Danmark.
Prius bliver den første Toyota plug in-hybrid, der kommer til Danmark.

Det belønner den danske registreringsafgift med et klækkeligt fradrag, og så kan Toyota sælge Prius som ladehybrid fra 330.000 kr. – eller relativt beskedne 26.000 kroner mere end Prius uden lademulighed.

Op til 135 km/t på ren el
Som ladehybrid er Prius nemlig en smule kraftigere – bl.a. kan den køre op til 135 km/t på ren el. Du kan altså følge med på motorvejen over korte stræk uden at benzinmotoren behøver hjælpe til. De koreanske ladehybrid-konkurrenter Kia Niro og Hyundai Ioniq tager dog ikke ekstra betaling for lademuligheden og er også op til 66.000 kroner billigere end Prius.

Lade-udgaven af Prius har dog en fin feature, som nogle af konkurrenterne savner – især i det kølige, danske klima: Bilens klimaanlæg drives af en varmepumpe – verdens første af sin slags – som varmer kabinen hurtigt op ved udendørstemperaturer helt ned til 10 minusgrader. Det sker vel at mærke uden at starte benzinmotoren, som i flere konkurrenter.

Det samme sker ved høje temperaturer, hvor kabinen i stedet køles ned uden benzinmotorens hjælp. Derved undgår man, at klimaanlægget øger brændstofforbruget, når du enten har brug for varme eller aircondition.

Skal det være rigtigt miljøvenligt, kan du betale ekstra for solceller på taget, der løbende hjælper til med at oplade batterierne. Toyota vurderer, at solpanelerne årligt tilfører op til 1.000 km ekstra kørsel på ren el.

Prius når frem til de danske Toyota-forhandlere som ladehybrid inden sommerferien.

Solceller på taget bliver ekstraudstyr. Ifølge Toyota giver de 1.000 kilometers kørsel på solenergi om året.
Solceller på taget bliver ekstraudstyr. Ifølge Toyota giver de 1.000 kilometers kørsel på solenergi om året.

Læs mere om Prius plug-in:

En Toyota Prius til stikkontakten

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here