EU-politikere vil forlænge salg af fossilbiler

forbrændingsmotorer

Europa-Parlamentets største politiske gruppe vil efter EU-valget 9. juni gøre op med forbuddet mod forbrændingsmotorer.

Satser vi for ensidigt og for hurtigt på elbiler? Det mener i hvert fald EPP – European People’s Party – der i øjeblikket er EU-Parlamentets største gruppe med 182 medlemmer ud af parlamentets 751.

EPP består primært af EU-landenes konservative partier, fra Danmark Det Konservative Folkeparti og fra Tyskland Kristendemokraterne (CDU/CSU).

Euractiv, et europæisk medienetværk specialiseret i EU-spørgsmål, har fået fingre i EPP’s valgprogram op mod parlamentsvalget 9. juni, og heraf fremgår det, at “vi afviser forbudspolitik – såsom forbud mod forbrændingsmotorer – og vi vil så hurtigt som muligt have det genforhandlet”.

EPP henviser til det forbud, som EU-Parlamentet vedtog i foråret 2023, der fra 2035 forbyder produktion af fossildrevne biler i EU.

Forbuddet blev dog modificeret, da blandt andet Tyskland blokerede for det oprindelige forslag, og der blev indført en passus om, at det også efter 2035 skal være tilladt at producere biler med forbrændingsmotorer, hvis de kører på syntetisk fremstillet brændstof.

Prognoser forud for EU-Parlamentsvalget 9. juni tyder på fremgang for de højreorienterede partier, og hvis prognoserne holder vand, øges sandsynligheden for, at det vedtagne forbud kan blive taget op til behandling igen.

Hvilket vil være tæt på uhørt og meget usædvanligt. Men at afskrive muligheden skal man ikke, vurderer Euractiv.

Havana-effekten

Tyske Jens Gieseke (CDU) repræsenterer EPP i spørgsmålet, og han frygter, at et forbud mod produktion af biler forbrændingsmotorer vil føre til, mange europæiske bilister vil holde liv i deres fossildrevne biler i uforholdsmæssigt mange år efter 2035, og det vil være skidt for miljøet.

Desuden vil det resultere i en “Havana-effekt”, som han siger, med henvisning til USA’s handelsembargo mod Fidel Castros Cuba i 1960’erne, der førte til, at cubanerne i hovedstaden Havana og resten af østaten siden har holdt liv i gamle, forurenende amerikanerbiler ved hjælp af gaffatape og ståltråd.

Koster arbejdspladser

Men, siger Jens Gieseke, og her har han fat i dét, som virkelig gør ondt og er den primære årsag til EPP’s modvilje: Et forbud fra 2035 vil betyde tab af mange arbejdspladser.

I denne uge har tre tyske firmaer, Bosch, ZF og Continental, der er underleverandører til bilindustrien, varslet større fyringsrunder. Forklaringerne er flere, men de tre underleverandørers meget smalle satsning på få kunder gør nu ondt, da den europæiske bilindustri er presset. Også elektrificeringen af bilparken og de kinesiske producenters fremmarch vejer tungt. Derudover peger eksperter på den tyske bilindustris haltende udvikling af software og på inflationen, der ramte hårdt.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here