Årets Bil i Danmark 2022 kører på mere eller mindre strøm. Det står klart efter nomineringen af syv finalister. Vinderen kåres 30. november.
Elbilerne sidder tungt på finalepladserne i opløbet om at blive Årets Bil i Danmark 2022. Det står klart, efter at flere end 20 danske motorjournalister har nomineret syv biler til finalen – og sagt pænt farvel til 20 andre biler.
Fem af de syv finalister er elbiler. Nemlig Audi Q4 E-Tron, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Polestar 2 og Tesla Model Y.
De sidste to i finalen er begge ladehybrider, der kombinerer forbrændingsmotor med en elmotor og et mindre batteri, der kan lades i en stikkontakt: Den nye Mercedes C-klasse og den nye Peugeot 308. Sidstnævnte kommer faktisk også i en rent elektrisk udgave i løbet af 2022, hvilket blot understreger elbilernes dominans i årets kåring.
Dermed blev 20 håbefulde bilnyheder siet fra. I alfabetisk rækkefølge er det Audi E-Tron GT, Citroën C4, Dacia Sandero, DS 4, Fiat 500e, Ford Mustang Mach-E, Lexus NX, MG EHS, MG Marvel R, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Renault Arkana, Skoda Enyaq, Toyota Mirai, Toyota Yaris Cross, VW ID.4 og Volvo XC40 Recharge.
Koreanske tvillinger med 800 volt
Egentlig er der ikke de store overraskelser i nomineringen af de syv finalister. Audi Q4 E-Tron er den ’fine’ udgave af den elektriske søsterbil VW ID.4 – men uden at være ret meget dyrere. De sydkoreanske tekniske tvillinger Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 stiller med topmoderne og avanceret 800 volts teknik, der giver hurtige ladetider – og masser af udstyr til relativt lave priser. Polestar 2 er en kinesisk-fremstillet elbil fra Volvo-koncernen, der disker op med cool design og masser af kræfter som et spændende alternativ til Tesla Model 3. Og endelig er netop Tesla ikke overraskende repræsenteret af Model Y, der bedst kan betegnes som en crossover-udgave af netop Model 3.
Peugeot 308 ligner også denne gang en oplagt dansker-favorit. Som ladehybrid er den begunstiget af lave afgifter og byder desuden på vovet design ude og inde. Mercedes C-klasse er det dyre valg med fremragende køreegenskaber, høj prestige og op mod 100 kilometers rækkevidde på ren el i ladehybridudgaven. Alt sammen egenskaber der gør den særligt interessant som firmabil, hvor beskatningen bliver relativt lav.
Bestseller kørte forgæves
Dermed er der heller ikke de store overraskelser blandt de 20 fravalgte 20 biler. Nissan havde nok gerne set 3. generation af storsælgeren Qashqai køre i finalen, men den snubler i overraskende høje priser. Søsterbilerne Skoda Enyaq og VW ID.4 kunne på forhånd ligne finale-kandidater, men sammenlignet med især Hyundai Ioniq 5 og Kia EV 6 halter de lidt bagefter på både teknologi og udstyr til prisen.
Den endelige vinder, der kan kalde sig Årets Bil i Danmark 2022, findes den 30. november.
(Foto: Lars Krogsgaard)