Fiat 500-salget buldrer derudaf – i Europa

Fiat sidder på toppen af det europæiske minibilsmarked med næsten 100.000 solgte små Fiat’er i årets 1. kvartal. VW Up går til gengæld tilbage.

Salget af den retrosmarte men efterhånden otte år gamle Fiat 500 (billedet) og især den endnu ældre Fiat Panda skranter herhjemme, men ude i Europa går de to italienske charmetrolde som kølig spumante på en varm sommerdag. Det viser en ny opgørelse fra left-lane-com, der samler salgstal fra hele det vesteuropæiske bilmarked.

Mens antallet af nyindregistrerede Fiat 500 i Danmark ifølge De Danske Bilimportører faldt fra 646 i årets fire første måneder sidste år til 606 i samme periode i år, og Fiat Panda fra 281 til 248 solgte biler, så gik det stik modsat ude i det store Europa. Fiat 500 og Panda gik henholdsvis 8 og 11 pct. frem i salgsvolumen og solgte over – ja hold nu fast – 50.000 og 46.000 biler i løbet af årets første tre måneder.

Der er et stykke ned til den tredje mest solgt bil i opgørelsen over de små bilers europæiske salgstal – VW Up. Folkevognen, der populært kaldes ‘mikrobilernes iPhone’ solgte godt 29.000 styk i Europa i årets første kvartal. Up’en klarer sig bedre herhjemme og har ligget nr. 1 på listen over de mest solgte biler herhjemme næsten hver eneste måned de seneste år. Men modsat Danmark stagnerer salget af VW Up i det øvrige Europa og faldt med 12 pct. i forhold til samme periode sidste år. VW Up klarer sig dog stadig langt bedre end de to andre fra trillingekuldet – Skoda Citigo og Seat Mii. Dem finder vi helt nede på henholdsvis 15.- og 17. pladsen på den europæiske salgsliste for årets første tre måneder.

På fjerdepladsen – tæt efter Up – kommer en funky franskmand; den nye, hækmotoriserede Renault Twingo, der har solgt næsten 28.000 eksemplarer, og på femtepladsen Toyota Aygo, der med sit friskere design sælger bedre end søsterbilerne Citroën C1 og Peugeot 108.

Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, mener det er imponerende, at Fiat 500 holder sig på toppen på ottende år med stort set uændret udseende.

Det vidner om en ikonisk bil med et langtidsholdbart design, som fortsætter med at begejstre og ikke mindst sælge og så i USA. Til gengæld tør man næsten ikke tænke på, hvor Fiat havde været uden 500- og Panda-modellen.”

Hvilkenbils redaktør vurderer, at det europæiske salg af mini- og mikrobiler adskiller sig en del fra det danske.

“Herhjemme er mikro- eller minibilen i mange tilfælde familiens eneste bil, og markedet for de mindste biler er meget prisfølsomt, da de sammenlignet med andre lande er relativt dyre på grund af den høje registreringsafgift herhjemme. I de øvrige europæiske markeder er de små biler mere familiens bil nummer to og stil og design er vigtigere end pris for en større del af kunderne,” siger Jens Velling.

Derfor klarer nye smarte modeller som Renault Twingo og Toyota Aygo sig ifølge redaktøren også godt på de europæiske salgslister – men altså ikke bedre end de aldrende Fiat’er.

FAKTA: Salg af små biler i Europa – 1. kvartal 2015 vs. 1. kvt. 2014:

Model 1. kvt 2015 1. kvt 2014 Ændring
Fiat 500 50244 46634 8%
Fiat Panda 46065 41501 11%
Volkswagen Up! 29221 33025 -12%
Renault Twingo 27642 19183 44%
Toyota Aygo 24521 18896 30%
Hyundai i10 23634 21482 10%
Peugeot 108 21154 0 ny
Citroën C1 18175 13439 35%
Lancia Ypsilon 16959 17625 -4%
Kia Picanto 15107 15501 -3%
Opel/Vauxhall Adam 15046 13005 16%
Ford Ka 14584 15090 -3%
Smart Fortwo 12602 16052 -21%
Smart Forfour 10791 0 ny
Skoda Citigo 9536 10322 -8%
Mitsubishi Space Star 8515 4248 100%
Seat Mii 6570 6131 7%
Suzuki Alto 5139 9937 -48%
Suzuki Celerio 4832 0 ny
Suzuki Splash 1756 4055 -57%
Opel/Vauxhall Agila 1550 3691 -58%
Chevrolet Spark 192 7519 -97%
Mitsubishi Attrage 159 0 ny
Toyota iQ 74 1224 -94%
Peugeot 107 57 13869 -100%
Tata Indica 21 102 -79%
364146 332531 10%
Kilde: left-lane-com


Læs også:
Bilsalget slog alle rekorder i 2014

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here