Frem mod 2027 vil Fiat lancere fem nye modeller baseret på en ny Panda-platform – fra SUV til pick-up. Første Panda-baby afsløres i juli.
Mens de rigtige og svært nuttede panda-bjørne af kød og blod er berømte for deres modvilje mod at formere sig, er der anderledes gang i reproduktionen hos Fiat. Det italienske bilmærke sprøjter Panda’er ud fra samlebåndene i en grad, så stål-udgaven af den sort-hvide bjørn er mærkets mest solgte model.
Succes avler som bekendt succes. Fremover skal den mekaniske Panda for alvor formere sig. Fiat satser stort på en dramatisk forøgelse af Panda-familien. I dag kommer en afgørende del af Fiats indtjening fra Panda og søsterbilen 500 på samme platform. Frem mod 2027 skal Panda-familien udvides med hele fem modeller. Alle skal benytte den samme Panda-platform, der kan skaleres op i størrelse. For at imødekomme alle markeders behov, vil alle biler i den store Panda-familie kunne fås med både elektriske, hybrid og fossilmotorer.
”Fiat er et globalt brand med 1,3 millioner solgte biler sidste år og solide salgsresultater i mange dele af verden. Vi er med i et globalt spil, og vores næste skridt vil være at skifte til en global produktsatsning, der kan gavne alle vores kunder overalt i verden,” forklarer CEO for Fiat og modelansvarlig for moderselskabet Stellantis, Olivier Francois.
Rummelige, smarte og billige
Et godt eksempel er pick-up’en Fiat Strada. Den kender vi ikke på vores breddegrader, men i Sydamerika sælger den som varme tacos. Faktisk er Strada Fiats mest solgte model på det store, brasilianske marked. Omvendt kører der ikke mange af de elektriske Fiat 500, som er så populære i Europa.
Det er i dét lys, at man skal se Fiats nye satsning. Kan Fiat lave en ’verdensbil’, er der mange penge at spare og dermed at tjene. Og netop Panda er mærkets bedste kort. Især i en ny udgave, hvor samme Panda-platform nemt kan tilpasses mere end en håndfuld bilmodeller. I øvrigt ikke kun hos Fiat, men også blandt Stellantis-koncernens andre mærker som Citroën, Peugeot, Opel og Jeep.
For Fiat er målsætningen er fremstille relativt billige biler, hvor man også fjerner unødig pynt om forurenende materialer som krom, visse metal-legeringer samt læder og skum.
Bilerne i Panda-familien skal alle være præget af klassiske Fiat-dyder som god pladsudnyttelse pakket ind i et moderne og attraktivt italiensk design.
Mega-Panda til byen
Første medlem af den nye Panda-familie bliver en bybil, der er større end den nuværende Panda. Fiat selv kalder den for en ’mega-Panda’ (foto øverst), med et design inspireret af Fiats ikoniske Lingotto-bygning med den berømte testbane på taget i hjembyen Torino.
Kabinen er lavet ved hjælp af genanvendte plastikmaterialer og bambusstoffer. Som en særlig detalje har konceptbilen et ladekabel, der kan rulle sig selv på plads i bilen.
Pick-up til hele verden
FIAT præsenterer også en konceptudgave af en pick-up, der på sigt skal afløse den førnævnte Strada. Panda som pick-up skal udbrede succesen med denne biltype til resten af verden – også Europa, hvor pick-up’er aldrig er slået igennem til private. Konceptbilen gør et forsøg ved at udvide kabinen med bagsæde og fire døre, mens ladet bliver noget mindre.
Panda i Golf-størrelse
En såkaldt fastback er et bud på, hvordan en Panda-baseret Fiat kan vokse op i Golfklassen. Her har Fiat traditionelt haft det svært trods egentlig fine modeller som Ritmo, Bravo og Tipo. Med afsæt i Fiats stærke position i Sydamerika og Afrika prøver Fiat endnu en gang at erobre Golf-klassen i Europa. Denne gang med markant design og en Panda-platform, der formentlig kan holde prisen nede.
SUV bliver ’Giga-Panda’
Intet bilmærke uden mindst en SUV i programmet. Verdens appetit på høje SUV-biler er umættelig, og derfor kommer der også en Panda-baseret SUV. Fiat omtaler den som en ’Giga-Panda’, der skal tiltale familier med et stort pladsbehov. Igen bliver et markant design noget af det, der skal sælge denne model i Panda-familien.
Alt-i-én camper
Fiat har flere gange haft succes med specialudgaver af Panda – f.eks. firehjulstrækkeren 4×4, der er kendt som de italienske vinbønders foretrukne ’bjergged’. Femte og sidste medlem af den nye Panda-klan bliver derfor en camper, som du kan tage med ud på opdagelse i naturen. Konceptet bygger videre på 80er-Pandaernes ”Fun-ctionality” med flere legesyge løsninger. Tjek for eksempel konceptets tagrælinger, der fortsætter ned over forruden.
Allerede til juli ser vi den produktionsklare udgave af bybilen ’mega-Panda’. Derefter vil Fiat med korte mellemrum forvandle de næste fire Panda-koncepter til salgsklare modeller frem mod 2027.