Fire vilde overraskelser i Volvos elektriske flagskib

Volvo EX90

Efter flere forsinkelser er Volvo klar med EX90. Softwaren er dog ikke færdig og der er andre overraskelser i den elektriske topmodel.

Næsten to år efter at Volvo første gang viste mærkets nye topmodel, den fem meter lange el-SUV til syv, EX90, lancerer det svensk-kinesiske mærke nu bilen officielt.

I Danmark er det muligt at konfigurere og bestille EX90, men de første biler vil først blive leveret i begyndelsen af 2025.

Priserne begynder ved 813.000 kr. for en baghjulstrukket Plus med 300 kW (408 hk), 613 km rækkevidde og det meste i udstyr. Samme bil med Ultra-udstyr koster 952.000 kr., mens topmodellen Ultra Performance har to motorer med tilsammen 380 kW (517 hk), firehjulstræk og en rækkevidde på 611 km.

Som hos mange andre mærker er det udfordringer med softwaren, der har forsinket EX90. Volvo har villet undgå de samme startvanskeligheder, som softwaren har givet i den lille EX30. Det er bare ikke lykkedes: I disse dage, hvor EX90 introduceres for journalister i hele verden, må Volvo samtidig erkende, at softwaren ikke er på plads. Det bliver den først ved hjælp af ’over-the-air’ opdateringer på et senere tidspunkt, som Volvo endnu ikke kan redegøre for.

Flere funktioner mangler

De første kunder kan derfor komme til at mangle flere funktioner, når de får udleveret deres nye EX90. En smule bekymrende gælder det f.eks. almindelige funktioner som Apple Carplay og muligheden for at bruge en smartphone som nøgle til bilen. Det sidste har Volvo satset så meget på, at man faktisk skal betale ekstra for en almindelig startnøgle til EX90. Flere journalister nævner specifikt problemer med ’telefon-som-nøgle’ løsningen fra deres første prøvekørsler af bilen, som her InsideEVs. 

Volvo er heller ikke klar med den software, der styrer flere af de aktive sikkerhedssystemer i EX90. Det gælder f.eks. hjælp til den korrekte hastighed i kurver og automatisk nedbremsning for tværgående trafik i vejkryds. EX90 er også udstyret med en avanceret Lidar-sensor, der bruger laser til at scanne omgivelserne i 3D. Indtil videre kan den kun indsamle data, men ikke omsætte dem til øget sikkerhed.

Volvo EX90 er fuld af elektronik, men en del af softwaren bag er endnu ikke færdigudviklet. Volvo har advaret de første kunder om, at EX90 vil mangle flere funktioner, når de får bilen leveret.

Volvo hævder, at EX90 har den nødvendige hardware til at være fuldt selvkørende. Det kræver bare, at softwaren er klar. Hvornår det er tilfældet, kan Volvo dog ikke svare på.

To knapper til fire vinduer

At Volvo – trods udskydelser – stadig ikke har styr på softwaren i EX90, er ikke den eneste overraskelse. Tre andre detaljer fra disse dages lancering af EX90 tiltrækker sig også opmærksomhed.

Vi begynder med en mindre, men spøjs detalje. I hvert fald i en luksuriøs topmodel, der skal konkurrere med premium-mærker fra Audi, BMW og Mercedes.

Det handler om betjeningen af sideruderne. Som i VWs ID-modeller har Volvo valgt at spare to knapper væk. Dermed skal du først trykke på en knap for at bestemme, om de to knapper skal styre de forreste eller bagerste sideruder. Som vi har konstateret i samtlige testkørsler af VWs ID-modeller er det en besparelse, hvor irritationen er omvendt proportional med de par euro, som Volvo har sparet på at nøjes med to trykknapper til fire ruder. Højst usædvanligt for en premiumbil.

Kig ikke for meget på vejen

Næste overraskelse er en verdensnyhed. Moderne biler er kendt (mange vil mene berygtet) for de stadig flere advarsler, der bipper og blinker, hvis du gør noget potentielt farligt. Mange af dem er lovkrav, så bilfabrikkerne har ikke noget valg – de skal installeres i moderne biler.

Det gælder dog ikke Volvos nyeste påfund. Mens moderne biler advarer med biplyde, hvis du som fører kigger væk fra vejen, får du også en advarsel i EX90, hvis du kigger for meget på vejen.

Jo, du læste rigtigt. Hvis kabinekameraet i EX90 opdager, at føreren mere end 90 pct. af tiden fokuserer på vejen foran bilen, får du en advarsel i form af et bip.

Det lyder måske vanvittigt, men Volvo er ikke sikkerhedseksperter for ingenting og har en god, videnskabelig forklaring.

”Vi har lavet en masse research på det. Hvis du bruger 80 pct. af din opmærksomhed på vejen, er det normalt. Men hvis du bruger under 60 pct., er du formentlig distraheret og bruger for lidt opmærksomhed på vejen,” forklarer Elsa Eugensson, senior manager for Volvos Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) team til InsideEVs.

Det samme gælder, hvis du bruger mere end 90 pct. af din opmærksomhed på vejen.

”Så stirrer du lige som på vejen, hvilket kan være et tegn på, at du er ’kognitivt distraheret’. Måske tænker du på noget andet, måske er der sket noget i dit liv,” siger Elsa Eugensson.

Dermed bliver Volvo det første bilmærke, der tackler et problem, som de færreste vidste eksisterede: At folks opmærksomhed sagtens kan være et helt andet sted, selv om de kigger fokuseret på vejen.

Omtale får aktiekurs til at falde

Sidste – og for Volvo – ikke specielt opmuntrende overraskelse i forbindelse med lanceringen af EX90, finder vi på børsen. Her faldt kursen på Volvo-aktien med otte procent efterhånden som artikler og videoer fra de første prøvekørsler af Volvo EX90 blev offentliggjort.

Det svenske bilmedie automotorsport.se vurderer, at kursfaldet hænger sammen med nyheden om, at EX90 – i lighed med EX30 – kommer på markedet med ufærdig software. Og her skræmmer sporene fra Volvos egen EX30 og i særdeleshed Fisker Ocean.

Hardwaren, altså EX90s design, indretning, køreegenskaber og præstationer, får i øvrigt masser af positiv omtale.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here