Forsinket Audi A3 koster fra 289.000 kr.

Audi udskyder dansk introduktion af den nye Audi A3 fra august til september. I første omgang kun med valg mellem to varianter, først senere bredes udvalget ud med fem-dørs og flere motorer.

Audi-fans må væbne sig med tålmodighed, hvis de har planer om at investere i den nye A3. Oprindeligt havde den danske importør meldt ud, at nyheden ville være i Danmark til august. Nu forlyder det, at A3 først introduceres i september og kun med to motorer; 1,4 TFSi benzin med 122 hk og 2,0 TDi med 150 hk. Det skriver fdm.dk

Ventetiden kan passende bruges til at spare lidt ekstra op. Selv om ærkerivalerne BMW 1-serie netop er sat ned og VW Golf sælges med ekstra udstyr uden merpris, bevarer Audi stort set priserne for A3. 1,4 TFSi skal koste 312.000 kr. mens 2,0 TDi ryger op i 335.000 kr. Billigste A3 bliver 1,2 TFSi med 105 hk, der er klar fra februar til 289.000 kr. BMWs 1-serie koster omtrent det samme. Dermed har Audi A3 for første gang ikke en prisfordel sammenlignet med arvefjenden fra Bayern.

Andre varianter bliver 1,6 TDi med 105 hk til 291.000 kr (fra november), 1.8 TFSI 180 hk til 376.000 kr. og 2.0 TDI 184 hk til 372.000 kr. Her er det værd at bemærke, at diesel ikke behøver koste ekstra i A3-programmet.

Klimaanlæg bliver standard
Er A3 ikke lige frem et slagtilbud i den fine ende af Golf-klassen, får den til gengæld mere basisudstyr end tidligere. Klimaanlæg, 16-tommer alufælge, læderrat og cd-radio med stor 5,8 tommer skærm er fremover standard. I kølige Danmark vil mange kunder nok savne sædevarme – det fås i en pakke til 5.000 kr., der også indeholder bluetooth-forbindelse, midterarmlæn mellem forsæderne samt automatik på lys og vinduesviskere.

Audi A3 bliver den første bil fra VW-familien, der er baseret på en ny, modul-opbygget platform. Tyskerne kalder teknikken for MQB og det dækker over en teknik, der både gør det lettere og billigere at få den samme platform til at strække over adskillige bilstørrelser. Samtidig lover tyskerne, at MQB-teknikken gør det muligt at “pakke” teknikken i motorrummet så optimalt, at der bliver bedre plads i kabinen.

Audi’s ”vorsprung durch technik” bliver dog begrænset. Få måneder efter A3’s introduktion følger de nye generationer af søsterbilerne VW Golf, Skoda Octavia og Seat Leon efter på samme platform.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here