Første billeder af ny Skoda Octavia

Stilen er bevaret, men ellers er der mere af det hele i 3. generation af danskerfavoritten Skoda Octavia. Meget mere plads, lidt flere hestekræfter og en knivspids skarpere design.

Så faldt sløret endelig for én af årets største bilnyheder, 3. generation af Skoda Octavia. Eller rettere 2013’s største nyheder: Selv om Skoda offentliggør billederne af Octavia III nu, er der først officiel verdenspremiere på biludstillingen i Geneve 7. marts. Kort herefter kan vi forvente at se bilen herhjemme.

Stilen er let genkendelig. Som VW Golf står Skoda Octavia for konservativ evolution af designet – ingen eksperimenter, men sikker sans for det stilsikre.

Og helt som på den nye Golf består forandringerne af Octavias design af flere skarpe linjer på strategisk vigtige steder. Største forandring er, at hjulene er rykket længere ud mod hjørnerne, hvilket givet et mere bredskuldret og dynamisk udseende.

 

Ellers er det relativt småt med overraskende nyheder om den tjekkiske mellemklassebil, der ikke mindst har et stort publikum i Danmark. Her er, hvad hvilkenbil ved på nuværende tidspunkt:

Ligesom ”søsterbilerne” Audi A3, Seat Leon og VW Golf 7 er Skoda Octavia III baseret på VW-familiens nye modul-platform. I Octavias tilfælde er den forlænget ganske meget – akselafstanden vokser med hele 11 centimeter, og bliver dermed fem centimeter længere end i den nye Golf.

At pladsen tilsyneladende bliver overdådig, understreges af, at den samlede længde vokser med 9 cm og bredden med knap 5 cm. Også bagagerummet, der i forvejen var rekordstort, vokser fra 560 til 590 liter.

Men selv om Skoda Octavia III næsten når op i firmaklassen med sine 466 cm, er den hverken blevet fed eller doven. Faktisk indebærer den nye modul-teknik en slankekur på 102 kilo, og mange af motorerne har fået trimmet musklerne.

1,6 diesel går fra 105 til 110 hk, mens topmodellen med 1,8 liters benzinturbo fremover har 180 i stedet for 160 hk. Derudover skal vi forvente 1,2 og 1,4 TSI benzinturboer med omkring 85, 105 og 125 heste samt en 2-liters diesel med 150 hk. Greenline-versionen med 1,6 liters dieselmotor overrasker med en imponerende brændstoføkonomi på 29,4 km/l og et CO2-udslip på 89 gr/km. Flere af motorerne vil kunne fås med DSG-automatgear, lige som der kommer varianter med firehjulstræk.

Nødbremse-assistent og aktiv motorhjelm
Sikkerheden får også et voldsomt løft. Octavia III får op til 9 airbags og diverse assistentsystemer som automatisk nedbremsning ved køkørsel og motorhjelm, der kan poppe op for at beskytte fodgængere ved påkørsel.

Noget af det mest spændende ved Skoda Octavia III bliver at opleve finishen. Internt i VW-gruppen har man på den ene side været glad for Skoda’s konstante vækst, omvendt er der også en vis bekymring for, at tjekkerne næsten er blevet for dygtige. Jo lækrere en Octavia opleves, jo flere køber den. Problemet er, at mange af kunderne kommer fra VW, og derfor bliver man nødt til at finde en balancegang for at sikre familiefreden i VW-koncernen.

At dømme efter billederne, er der dog ikke sparet på noget i den nye Octavia. Skoda’s tekniske direktør Frank Welsch, siger da også til tyske AutoBild, at Octavia III har ”kvaliteter som en mellemklassebil til samme pris som en bil i kompaktklassen.”

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here