Her er de mest populære brugte elbiler over 450.000 kroner

Brugte elbiler BMW iX3
BMW iX3.

BMW iX3, i4 og iX tager tre af de fire første pladser på listen over de mest solgte brugte elbiler til mere end 450.000 kr.  

Vi er i Hvilkenbils artikelserie om de mest populære brugte elbiler nået til den dyre ende. Til dem over 450.000 kroner. Listen er af naturlige årsager præget af de tyske luksusmærker BMW, Mercedes, Porsche og Audi.

Kun en enkelt ikke-tysker sniger sig ind på Top 10-listen, nemlig den store Tesla Model X (se den komplette liste i bunden af artiklen).

Data er leveret af portalen AutoUncle, og den bedst sælgende er BMW iX3 med næsten 600 solgte i årets første seks måneder. Mercedes EQC 400 er nummer to efterfulgt af sedanen BMW i4 og den imposante SUV, BMW iX. Femtepladsen indtager sedanen Mercedes EQE 350.

I de første seks måneder af 2024 blev der solgt knap 2.400 brugte elbiler via AutoUncle til mere end 450.000 kr. Det tal har været rimelig stabilt i halvandet år. 

Men generelt er salget af brugte elbiler i kraftig stigning. I de første seks måneder i år blev der på AutoUncle.dk solgt over 30.000 brugte; tallet for samme periode 2023 var 14.756. 

Hvilkenbils artikler om salget af brugte elbiler kan ses her: Brugte elbiler under 150.000 kr., brugte elbiler mellem 150.000 og 250.000 kr., brugte elbiler i prisklassen 250.000-350.000 kr. og brugte elbiler mellem 350.000 og 450.000 kr.

Fredag eftermiddag var der på AutoUncle 550 brugte elbiler over 450.000 kr. til salg.

Herunder en kort karakteristik og vurdering af de fem mest solgte i prisklassen. I bunden af artiklen en samlet liste over de mest solgte. 

BMW iX3BMW iX3

I 2024’s første seks måneder blev der solgt 582 styk BMW iX3 via AutoUncle.dk. Gennemsnitsprisen var 469.900 kr., og det gennemsnitlige kilometertal var 23.000.

BMW iX3 kom på markedet i begyndelsen af 2021, og den var den første elbil fra BMW efter den ikoniske og banebrydende i3 i 2013. Den elektriske udgave af SUV’en X3 igangsatte BMW-trenden med at transformere fossildrevne succeser til eldrift, og især i de første år var de visuelle forskelle på iX3 og X3 ikke til at få øje på.

De første iX3 kostede næsten 600.000 kr., men ret hurtigt blev prisen reduceret med 75.000 kr. Batteriet var på 74 kWh og rækkevidden 460 kilometer. I en lynlader kan den tage op til 150 kW.

På udstyrslisten er bl.a. adaptiv affjedring, elsæder foran, læderindtræk, LED-lygter, 3-zonet klimaanlæg og panoramaglastag standard. Hvilkenbil gav iX3 fire ud af seks stjerner, da vi testede den i sensommeren 2021, og testen blev ledsaget af ord som ‘alt det elektriske spiller’. 

iX3-rækkevidden på 460 km er i dagens virkelighed ikke over-imponerende, men bilens kvaliteter er mange. Står den på ønskelisten, så tjek for god ordens skyld nyprisen, inden pengene kastes efter en brugt – en ny koster 510.000 kr. plus udstyr.

Op mod weekenden var der 40 brugte BMW iX3 til salg på AutoUncle.dk. Den billigste var til salg for 329.000 kr., den dyreste stod til 539.700 kr.

Mercedes EQC 400Brugte elbiler Mercedes EQC

466 styk Mercedes EQC 400 blev solgt via AutoUncle i første halvår. Gennemsnitsprisen var 484.900 kr., og de havde i snit kørt 31.000 kilometer.

EQC var i 2019 Mercedes’ første seriøse bud på en elbil. Bogstavet ‘C’ fortæller, at den er baseret på fossil-SUV’en GLC. Bilen oser af Mercedes-kvalitet, og det er især dét, der gør den tillokkende som brugt. 

For det 80 kWh-store batteri har en lettere utaknemmelig opgave med bilens vægt, så den officielle rækkevidde begrænser sig til lidt over 400 km, og den maksimale ladeeffekt er beskedne 110 kW. Derfor er det ikke de elektriske egenskaber, en brugt EQC skal konkurrere på. 

EQC produceres ikke længere.

Fredag eftermiddag var der på AutoUncle.dk 77 brugte Mercedes EQC 400 til salg. Den billigste koster 339.800 kr., den dyreste står til 600.000 kr.

BMW i4Brugte elbiler BMW i4

Antallet af brugte BMW i4 solgt via AutoUncle.dk var i årets første seks måneder 358. Gennemsnitsprisen var 489.900 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 16.000.

i4 er ligesom iX1 og iX3 et strålende eksempel på BMW’s succes med tre i én-strategien: Man tager en fossildrevet bil, hiver motor, gearkasse og brændstoftank ud, genbruger platform og karrosseri og Bitteschön: En elbil er født. i4 er således 4-serien udsat for el.

Fra start i 2022 kunne den hævde sig med et 84 kWh-batteri, som i basisudgaven eDrive 40 gav en rækkevidde på næsten 600 km. Med en ladeeffekt på op til 200 kW er den velegnet som langtursbil og tilmed en særdeles komfortabel en af slagsen. Dermed er BMW-kendetegnet ‘Freude am Fahren’ – altså køreegenskaber, der gør køreglade endnu mere glade – tæt på ikke at være til stede. I Hvilkenbils test, der trods alt affødte fem stjerner, nærmest beskrevet som fraværende.

På minussiden tæller også, at en masse plads under forreste hjelm står ubenyttet hen – for karrosseriet er jo genbrug – så det gør ikke noget godt for pladsen på bagsædet.

Men rækkevidde, tysk soliditet og kvalitet gør i4 til en seriøs udfordrer til folkevognen Tesla Model 3. Blot til en højere pris. Vær ved køb af en brugt i4 opmærksom på, at en ny eDrive 40 koster fra 525.000 kr.  

Ved artiklens deadline var der 32 brugte BMW i4 til salg på AutoUncle.dk. Den billigste kan fås til 374.900 kr., den dyreste koster 589.000 kr.

BMW iXbrugte elbiler bmw ix

267 styk BMW iX blev solgt via AutoUncle i 2024’s første seks måneder. De kostede i snit 569.900 kr., og gennemsnits-kilometertallet var 12.000.

Med den ekstreme luksus-SUV iX fraveg BMW for første gang siden i3 sin såkaldte tre i én-strategi. Som omtalt under beskrivelserne af iX3 og i4. For iX var i slutningen af 2021 den første 100 procents elbil fra sydtyskerne siden i3. Bilen er stor som X5, designet er – diplomatisk udtrykt – anderledes, og i kabinen kan man finde både krystalglas og træ.

xDrive 40 har et relativt beskedent 71 kWh-batteri og en lige så beskeden rækkevidde på 412-425 km. Ladeeffekten er 150 kW. I xDrive 50 giver det større batteri tæt på 600 kilometers rækkevidde, og ladeeffekten er vokset til 200 kW. Den lille kostede 700.000 kr., den store på den anden side af millionen. 

Nypriserne og de tekniske specifikationer er de samme i dag som i 2022.

På AutoUncle var der inden weekenden 21 brugte BMW iX til salg. De koster fra 469.900 til 924.000 kr.

Mercedes EQE 350Brugte elbiler Mercedes EQE

Via AutoUncle.dk blev der solgt 197 styk Mercedes EQE 350 i første halvår. Gennemsnitsprisen var 599.800 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 13.000.

Mercedes EQE er den første stjerne fra Stuttgart, der var født som elbil. Det elektriske svar på den sagnomspundne E-Klasse kom til verden i 2022 og blev i 2023 opgraderet med bl.a. varmepumpe. I modsætning til E-Klasse kunne EQE ikke fås og fås stadig ikke som stationcar, men udelukkende som 4-dørs sedan. 

Til gengæld er den noget af et mesterstykke, og i Hvilkenbils femstjernede test karakteriseret som ‘så kompetent og gennemført, at vi ikke savner den fossile fortid’. Den næsten fem meter lange, åleslanke og aerodynamiske Mercedes har et batteri på 89 kWh, og rækkevidden er over 600 km. Ladeeffekten er op til 170 kW. Tidligere var Mercedes små-nærige med udstyr, men det er ikke tilfældet i EQE. 

Nyprisen i sommeren 2022 var 675.000 kr., i dag koster EQE 350+ i AMG Edition-trim 653.000 kr.

Ved artiklens deadline var der 77 brugte Mercedes EQE 350 til salg på AutoUncle.dk. Den billigste koster 319.000 kr., den dyreste 629.900 kr.

Alle solgte elbiler via AutoUncle 1. halvår 2024 til mere end 450.000 kr.
Mærke og model Antal solgte Gns.pris Gns.km
BMW iX3 582 469.900 kr. 23.000 km
Mercedes EQC 400 466 484.900 kr. 31.000 km
BMW i4 358 489.900 kr. 16.000 km
BMW iX 267 569.900 kr. 12.000 km
Mercedes EQE 350 197 599.800 kr. 13.000 km
Porsche Taycan 84 776.950 kr. 21.500 km
Tesla Model X 62 478.800 kr. 21.500 km
Audi Q8 e-tron 50 715.850 kr. 11.750 km
Porsche Taycan 4S 39 824.000 kr. 46.000 km
Mercedes EQV 300 24 529.900 kr. 23.000 km
Mercedes EQE 300 21 499.900 kr. 12.000 km
Mercedes EQS 450+ 20 464.800 kr. 14.000 km
Porshce Taycan Turbo 20 1.099.900 kr. 39.000 km
Audi e-tron GT Quattro 19 749.900 kr. 34.000 km
Audi RS e-tron GT 17 1.049.900 kr. 27.000 km
Mercedes EQE AMG 43 16 794.300 kr. 10.000 km
Mercedes EQS 580 16 1.080.000 kr. 15.000 km
VW ID.7 16 487.900 kr. 9.400 km
Ford Mustang Mach-E 14 472.500 kr. 33.000 km
Kia EV9 10 749.800 kr. 8.000 km
BMW i5 8 674.450 kr. 8.000 km
Porsche Taycan Turbo S 8 1.149.900 kr. 27.500 km
Hongqi E-HS9 7 549.995 kr. 12.000 km
Xpeng G9 6 584.900 kr. 10.500 km
BMW i7 5 1.449.900 kr. 8.000 km
Mercedes EQE 500 5 949.900 kr. 14.500 km
BYD Han 3 469.900 kr. 7.000 km
Mercedes EQE AMG 53 3 929.900 kr. 14.000 km
Mercedes EQS 350 2 712.700 kr. 10.500 km
Mercedes EQS 53 AMG 1 1.549.900 kr. 15.000 km
I alt 2.346    
Kilde: AutoUncle      

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here