Her er Suzukis første elbil

suzuki elbil

Suzuki viser mærkets første elbil eVitara, der skal bygges i Indien og også kommer i en Toyota-udgave. Danske priser fra 250.000 kr.

(Opdateret kl. 17.20 med oplysninger om bl.a. dansk pris) I går kunne vi berette, at Suzuki udvikler mærkets første elbil, der også kommer i en Toyota-udgave – formentlig med betegnelsen bZ2X. Men det er altså relativt lille Suzuki, der udvikler og fremstiller bilen for verdens største bilproducent, Toyota. De to japanske bilmærker har samarbejdet siden 2016.

Nu har Suzuki så afsløret de første billeder og navnet på elbilen. eVitara, som bilen er døbt, er en kompakt SUV på 428 cm. Alene af den grund giver det mening, at Suzuki har udviklet bilen. Suzuki er eksperter i at bygge små og effektive biler, og mærkets første elbil bliver tilsyneladende ingen undtagelse.

Som kinesiske BYD benytter Suzuki en såkaldt e-aksel, hvor elmotoren er bygget sammen med inverteren. Det gør elmotoren kompakt, effektiv og billig. Alt efter om eVitara trækker på to eller fire hjul, får den én eller to e-aksler.

Suzuki e-Vitara er kun 428 cm lang, men med hjulene helt ude i hjørnerne skal der være god plads i kabinen.

En enkelt elmotor med 106 kW (144 hk) med forhjulstræk bliver standard, mens topudgaven får to motorer med tilsammen 135 kW (184 hk) og træk på alle fire.

To størrelser batteri

Bilen kommer med to størrelser batteri – begge i øvrigt af den lidt billigere LFP-type, som vi også kender fra BYD og som BYD leverer til Suzuki. Enten 49 kWh eller 61 kWh, hvor sidstnævnte forventes at give eVitara en rækkevidde op til 400 km efter WLTP-normen. Bilen er nemlig relativt let – mindste udgave holder sig således nede på 1.700 kg.

Suzuki har udviklet eVitara på en ny platform, Heartect-e, dedikeret til elbiler. Det er med til at holde vægten nede.

Designet lægger sig tæt op af konceptbilen eVX, som Suzuki viste i 2023. Man er heller ikke i tvivl om, at der er tale om en moderne udgave af Vitara, der historisk har været en stor succes for Suzuki. Det kantede og lidt barske look er angiveligt ikke bare til pynt. Suzuki taler i hvert fald meget om eVitaras terrænegenskaber i den firehjulstrukne udgave.

Fremstilles i Indien

For danske bilkøbere kan eVitara vise sig at blive særligt spændende. Suzuki har et stort og trofast publikum herhjemme, der indtil videre ikke har kunnet købe en fuldelektrisk Suzuki. Lave priser plejer at være en del af Suzuki-pakken, og det kommer også til at gælde for  eVitara, der skal fremstilles i Indien. Den danske Suzuki-importør forventer, at startprisen kan holdes under 250.000 kr.

Suzuki e Vitara får en del fysiske knapper – både i midterkonsollen og på rattet.

Suzuki-fans må dog væbne sig med tålmodighed. Produktionen begynder først i løbet af foråret, og de første biler når først frem til danske forhandlere i løbet af sommeren 2025. Herefter forventer vi også at se Toyota-udgaven – sandsynligvis til højere priser.

Fans af den fossile Vitara kan i øvrigt glæde sig over, at den fortsætter sideløbende med den nye e Vitara.

Fakta: Suzuki e Vitara

Kompakt el-SUV med for- eller firehjulstræk. 18 eller 19 tommer hjul.
Længde/bredde/højde: 428/180/164 cm
Vægt: 1.700 til 1.900 kg
Batteri: 49 eller 61 kWh
Ydelse: 106 til 135 kW (144 til 184 hk)
Rækkevidde: Op til 500 km WLTP

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here