Hyundai i10, i20 og i30 fås i særlige EM-Edition udgaver med mere udstyr til fornuftige penge. Vi tager en tur gennem de tre.
Det danske fodboldlandshold kvalificerede sig ikke til europamesterskaberne – to uafgjorte kampe i kvalifikationsrunden mod Albanien og et samlet nederlag til vore svenske naboer i de to såkaldte playoff-kampe betød, at Danmark må blive hjemme, når EM afvikles i Frankrig fra 10. juni.
Men Hyundai, der siden 2000 har været officiel EM-sponsor, spiller med, og for Hyundai-kunderne er det lig med tre særlige EM-Edition udstyrsmodeller, der kan købes nu.
Fælles for de tre er blandt andet LED-kørelys, mørktonede ruder bag, bluetooth og særlige interiørdetaljer.
Lad os begynde med den billigste: i10 EM-Edition til 108.875 kr. inklusive leveringsomkostninger fås med den 3-cylindrede 1-liters motor med 66 hestekræfter. Den baserer sig på Go Clima, der koster 5.000 færre kroner. EM-Edition har udover Go Climas fuldautomatiske klimaanlæg, fartpilot, fire elruder, elspejle med varme, betjening af lydanlægget fra rattet og højdejusterbart førersæde blandt andet også mulighed for at afspille MP3 eller iPod og tågeforlygter. Og så selvfølgelig det førnævnte kampagneudstyr – bluetooth, LED-kørelys og mørktonede ruder bag.
I forhold til den 15.000 kroner dyrere Go High mangler EM-Edition blot varme i forsæder og rat samt 14 tommer fælge.
i10 med den lille motor kører ifølge de officielle forbrugstal 23,3 kilometer på literen.
i20 EM-Edition (billedet) fås kun med fem døre, men Hyundai tilbyder den med tre forskellige motorer: den nye 3-cylindrede 1,0 liters turbomotor med 100 hk (178.875 kr.), den gammelkendte 4-cylindrede 1,25 liters motor med 84 hk (163.875 kr.) og endelig med den 3-cylindrede 1,1 liters diesel med 75 hk (173.875 kr.).
i20 EM-Edition baserer sig på udstyrsvarianten Trend (7.000 kr. billigere), der bl.a. har vognbaneassistent, aircondition, bluetooth, baksensor og fire elruder. i20 EM-Edition har for de ekstra 7.000 kr. bl.a. regnsensor, automatisk nedblænding af bakspejlet og 15 tommer alufælge.
Der er 20.000 kr. at spare fra EM-Edition til den topudstyrede Premium – for den skilling får man først og fremmest fuldautomatisk klimaanlæg, højdejusterbare sikkerhedsseler foran og 16 tommer alufælge.
i20 diesel kører 28,6 km/l, den 3-cylindrede turbobenziner 23,3 og 1,25 benzin 21,3 km/l.
Kompaktmodellen i30 EM-Edition tilbyder Hyundai Danmark kun med den 1,6 liters dieselmotor med 110 hk. Som 5-dørs til 258.875 kr., som stationcar til 273.875 kr.
i30 EM-Edition tager udgangspunkt i Trend (fra 248.875 kr.) med bl.a. 2-zoners klimaanlæg og 15 tommer alufælge, men EM-modellen har desuden automatisk nedblænding af bakspejl, regnsensor og 16 tommer alufælge.
Premium-topmodellen koster hele 45.000 kr. mere, men man får da også en del for pengene – bl.a. en syvende airbag (til førerens knæ), navigationsanlæg, xenonlygter, dellæder og 16 tommer alufælge.
Den 5-dørs i30 diesel kører 26,3 km/l, stationcaren kører 25,6 km/l.
Ganske som alle øvrige modeller yder Hyundai også fem års ubegrænset mekanisk garanti på EM-Edition udgaverne. Uanset hvor mange kilometer man orker at køre i løbet af de fem år.