Mitsubishi kan blive tredje mærke i en japansk alliance med Honda og Nissan. Trekløveret skal sammen udvikle software og elbil-teknologi.
Konkurrencen mod billige elbiler fra Kina er så hård, at store bilproducenter rykker sammen i alliancer for at klare udfordringen. Ikke mindst i Japan. I marts indgik Honda og Nissan en aftale om at udvikle software og andre kernekomponenter til elbiler. Nu tyder alt på, at Mitsubishi også bliver en del af den nye alliance, skriver mediet Nikkei Asia.
Alene rygterne om, at Mitsubishi indgår i den japanske alliance med fokus på elbiler, fik straks Mitsubishi-aktien til at stige med mere end seks pct. Det skriver Reuters. Honda og Nissans aktier oplevede også mindre stigninger, efter at historien kom ud.
Hurtigere og billigere udvikling
At den dynamiske duo bliver til et trekløver giver god mening, da Nissan ejer en tredjedel af Mitsubishi. Og samarbejdet kan blive endnu mere omfattende, fordi Nissan også har et strategisk samarbejde med franske Renault.
Hele idéen med Honda-Nissan-Mitsubishi-alliancen er at gøre udviklingen af elbiler hurtigere og billigere, så japanerne bedre kan konkurrere med kineserne.
Det er også nødvendigt, for stort set alle japanske bilproducenter er kommet sent i gang med omstillingen til el.
Toyota øger fokus på el
Alt tyder dog på, at japanerne for alvor er vågnet af deres tornerosesøvn, når det gælder elbiler.
Det gælder også verdens største bilproducent Toyota, der gennem længere tid har haft en start-stop tilgang til elbiler. I 2021 annoncerede Toyota, at man ville introducere 15 elbiler inden 2025. Det mål når mærket ikke, og efterfølgende har Toyota-chef Akio Toyoda både kritiseret beslutningen om at udfase fossilbiler fra 2035 og talt varmt for fortsat udvikling af forbrændingsmotoren. Så sent som i maj annoncerede Toyota et samarbejde med Mazda og Subaru om en ny generation af forbrændingsmotorer.
Nu øger Toyota så igen sit fokus på elbiler. Mærket har afsat over 75 mia. kr. til ’vækstområder’, primært elbiler. Samtidig har Toyota netop annonceret, at man vil bygge endnu en batteri-fabrik, der især skal levere batterier til mærkets luksusbiler, Lexus.