Kina overhaler EU i bilproduktion i år

Siden år 2000 er Kina’s bilproduktion 10-doblet og i løbet af 2013 vil kineserne producere flere biler end EU. Mens europæisk økonomi fortsat er i bakgear, er der nemlig fart på bilsalget i Asien.

Mens den europæiske økonomi bliver ved med at køre på halvflade dæk, er der anderledes fart på i Asien. Det kan ikke mindst ses på bilsalget, der som altid er et fintfølende barometer for forbrugernes finansielle formåen.

Kina har allerede overhalet USA som verdens største bilmarked og nu ser det ud til, at kineserne også snart tager teten, når det gælder produktion af biler. Det skriver avisen Financial Times efter at have indhentet en håndfuld analytikeres bud på verdens samlede bilproduktion i år. Ifølge analytikerne vil der i 2013 blive fremstillet 18,3 mio. biler i EU, og så kan vi ikke længere hænge på den hurtigt accelererende kinesiske bilproduktion. Riget i midten forventer nemlig at producere hele 19,6 mio. biler i 2013, skriver avisen.

Holder vurderingen stik, betyder det, at hver fjerde bil fremstillet i 2013 vil trille af et samlebånd i Kina. Dermed er den kinesiske bilproduktion 10-doblet siden år 2000.

Til sammenligning skrumper bilproduktionen i EU. I 1970 kom næsten hver anden bil fra Europa – i 2013 forventes EU at stå for en femtedel af verdens bilproduktion. En markant nedtur, der ikke mindst hænger sammen med den aktuelle krise, hvor stort set alle EU-lande oplever nedgang i bilsalget. Danmark er blandt de få lande, der holder fanen højt med et rekordsalg i 2012.

Trods den udbredte opfattelse af, at kineserne hæmningsløst kopierer europæiske og japanske biler, spinder etablerede bilmærker også guld på Kina’s voksende bilproduktion. Faktisk kommer over halvdelen af de biler, der triller ud fra samlebåndene i Kina fra fabrikker med udenlandske ejere som eksempelvis General Motors og VW.

Kina eksporterer kun få biler – endnu
Selv om der tales meget om en forestående invasion af kinesisk fremstillede biler, beholder kineserne ind til videre langt de fleste af deres hjemmelavede biler selv. Kun en meget lille del eksporteres til eksempelvis Rusland og udviklingsområder som Afrika og Mellemøsten.

Kinesernes ambitioner om at indtage resten af verden lever dog i bedste velgående. Seneste bud på et kinesisk fremstillet bilmærke med appetit på Europa er Qoros (billedet). Opskriften på succes for Qoros er biler udviklet og designet af erfarne folk fra den skrantende, europæiske bilindustri, men fremstillet til lavpris i Kina. Meget passende har Qoros meldt deres ankomst i Europa i slutningen af 2013, hvor Kina ifølge eksperterne overhaler EU i samlet bilproduktion.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here