BYD Seal U går direkte efter Tesla Model Y med lavere priser og masser af udstyr men også kortere rækkevidde og færre kræfter.
Tesla Model Y blev Danmarks og verdens mest solgte bil sidste år. Den elektriske SUV er bilen, som alle andre bilproducenter sigter efter og prøver at slå, når de skal vinde fodfæste på markedet for elbiler.
Lige nu kommer kinesiske BYD tættest på at vippe forbilledet af pinden. Ja, faktisk overhalede BYD akkurat Tesla som verdens største producent af elbiler i fjerde kvartal af 2023. Med et bredere modelprogram end Tesla tyder alt på, at BYD i år vil støde amerikanerne fra tronen som verdens største producent af elbiler.
I dét spil er BYD Seal U blandt trumfkortene. Den mellemstore SUV matcher Tesla på størrelse og udstyr. Og når den får Danmarkspremiere på lørdag den 3. februar bliver det til priser, der er noget så sjældent som lavere end Teslas.
Fra 320.000 kr.
Basisudgaven Seal U Comfort begynder ved 320.000 kr. Det er 25.000 kr. mindre end billigste Tesla Model Y. Og det er ikke fordi BYD sparer på udstyret. Panoramaglastag, 19” alufælge, 360 graders kamera, el-betjent bagklap, eljusterbare forsæder med køling og fuld digital instrumentering med to skærme på 12 og 13 tommer er standard. Og så har Seal U i modsætning til andre BYD-modeller en fordel, der er vigtig for mange danskere: Den må udstyres med anhængertræk og trække op til rimelige 1.300 kg.
For blot 20.000 kr. mere – altså 340.000 kr. i alt og fortsat billigere end billigste Model Y – får du for alvor værdi for pengene. I topudgaven Design udvides udstyrslisten med head-up display, større og vendbar 15,6 tommers infotainmentskærm og ikke mindst et større batteri på hele 87 kWh. Det rækker til 500 km rækkevidde, mens basisudgaven med 72 kWh batteri må nøjes med 420 km.
Bygges på fossil-platform
Det er netop på batteriteknologi og præstationer, at BYD Seal U adskiller sig fra Tesla Model Y. Den kinesiske udfordrer er billigere, men rivalen Tesla er til gengæld mere effektiv og potent.
Forklaringen er, at Seal U står på en platform, der også bruges til udgaver med forbrændingsmotorer. Det bringer vægten op på 2,2 tons, øger forbruget og betyder også, at Seal U altid har forhjulstræk og en enkelt elmotor på 160 kW (218 hk). Tesla Model Y er væsentligt kraftigere, har enten bag- eller firehjulstræk og kører 455 eller 565 km på en fuld opladning. Og hvor Model Y uanset model er lynhurtig, bruger Seal U 9,3 sekunder på at nå til 100 km/t.
Model Y kan også bryste sig af hurtigere opladning. Hvor Teslaen lader med 170 eller 250 kW, tager BYD Seal U Comfort og Design imod henholdsvis 115 og 140 kW i en lynlader.
Skærpet konkurrence – lavere priser
Prisen ser altså ud til at blive Seal U’s trumfkort. Den kinesiske SUV får dog også ros for fin finish og samlekvalitet af medier, der allerede har fået bilen præsenteret. Den mere konventionelle kabine med to skærme og flere fysiske betjeningsgreb adskiller den også fra Tesla. For nogle vil det være et købsargument.
Konkurrencen spidser altså endnu en gang til blandt elbilerne, når de to største elbilproducenter nu for alvor tørner sammen på det danske marked. I det store billede fører Tesla, men BYD lægger an til at overhale i år. Tesla taler selv om, at deres næste store vækst-bølge kommer i 2025 med en ny basismodel.
Det er med andre ord game on mellem el-giganterne. Og interessant for danske forbrugere, der endnu en gang kan glæde sig over, at den hårde konkurrence gør elbilerne billigere.
Fotos: BYD PR