Mazda flirter igen med wankel-motoren

Wankel-motoren med det særegne rotationsprincip får måske endnu en tur i manegen hos Mazda, der viser teknikken i den velskabte konceptbil RX Vision.

Rotationsmotoren – måske bedre kendt som Wankel-motoren opkaldt efter opfinderen Felix Wankel – er en sjældenhed i bilverdenen. Ældre bilister husker den nok mest fra 60ernes futuristiske NSU RO 80, men siden er det kun Mazda, der med mellemrum har tilbudt biler med den meget specielle forbrændingsmotor.

I Wankel-motoren er der ingen stempler, men trekantede rotorer, der roterer i en oval cylinder. Det giver en helt vibrationsfri motorgang med mulighed for høje omdrejninger – men også et højt forbrug, og – har det vist sig – problemer med holdbarheden.

Selv Mazda, der er kendt for at lave usædvanligt pålidelige biler, har historisk haft udfordringer med at pine mange kilometer ud af deres wankel-motorer. Kombineret med et øget fokus på CO2-udslip har det gjort wankel-motoren til en absolut sjældenhed, senest forbeholdt sportsvognen RX-8.

Den udgik i 2012 og siden har mange – vel egentlig også Mazda selv – regnet med, at wankel-teknologien var lagt i graven.

Med konceptbilen RX Vision viser Mazda nok engang, at de både tør og kan noget med design for tiden.
Med konceptbilen RX Vision viser Mazda nok engang, at de både tør og kan noget med design for tiden.

Støvsuger-lyd og massiv tørst
Men nu dukker den op igen. På biludstillingen i Tokyo i konceptbilen Mazda RX Vision, der – med eller uden motor – er en spektakulært designet sportsvogn. Mazda har tidligere udtalt, at wankel-motoren er udfaset og opgiver heller ingen tekniske data for designstudiet. Omvendt har vi vænnet os til, at Mazda hurtigt følger op på deres konceptmodeller med seriemodne udgaver, der stort set går direkte fra udstilling til samlebånd uden nævneværdige ændringer af hverken design eller teknik.

Set i dét lys, ligner RX Vision helt åbenbart den naturlige afløser til RX-8, der har indtaget rollen som den storsælgende roadster MX-5’s muskuløse storebror.

Designet af den 4,4 meter lange, 193 cm brede og blot 116 cm høje sportsvogn fejler i hvert fald ikke noget. Spørgsmålet er, at Mazda tør satse på Wankel-motoren endnu en gang. RX-8 var en velkørende og relativt billig sportsvogn, men salget fadede ret hurtigt ud trods stor, umiddelbar interesse for bilen. Måske fordi Wankel-motoren måske nok havde mange kræfter på papiret, men savnede bundtræk og havde en lidt støvsuger-agtig lyd, der stod i skærende kontrast til RX-8’s potente udseende.

Læs også: Mazda MX-5 – folkesportsvognen er tilbage

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here