Natrium kan sandsynligvis inden for få år kunne afløse lithium og andre miljøbelastende og dyre mineraler i elbilers batterier.
Verdens største producent af batterier til elbiler – kinesiske CATL (Contemporary Amperex Technology) – har lanceret det, der kan vise sig at blive et epokegørende skridt i retning af langt mere miljøvenlige batterier.
Her er tale om natrium-ion-batterier i stedet for lithium-ion-batterier – natrium er et mineral, der findes i rigt mål i husholdningssalt. Natrium på engelsk er sodium, og derfor kaldes batterierne også sodium-ion.
CATL offentliggjorde planerne med natrium-ion-batteriet i forbindelse med den netop afsluttede internationale biludstilling i Shanghai.
Fidusen ved natrium-ion frem for lithium-ion er den langt mindre miljømæssige belastning, da udvinding og forarbejdning af lithium er en tung proces. Natrium er på ingen måde sjældent eller vanskeligt at tage i anvendelse.
Ud over lithium vil man ifølge CATL kunne vinke farvel til blandt andet kobolt og kobber, muligvis også nikkel, i lithium-ion-batterierne. Efter at have aftjent værnepligten som elbilers batteri vil natrium-batterierne tilmed kunne genbruges uden de store problemer, hvilket er mere problematisk med lithium-batterierne.
Elbil til under 150.000 kr.
Alt dette omtaler det tyske magasin Der Spiegel, som dog også må drysse en smule salt i begejstringen, da natrium-ion-batteriernes energitæthed ikke er så høj som lithium-ion-batteriernes. D derfor vil natrium fortrinsvis blive brugt i de mindre elbiler, hvor kravet til lang rækkevidde ikke er så udtalt.
Til gengæld skulle natrium-ion-batterierne præstere langt bedre ved lave temperaturer.
Da verdensmarkedet netop efterspørger billige elbiler, kunne det se ud til, at CATL – hvis oplysningerne står til troende – kan have knækket koden.
Den kinesiske batteriproducent mener ifølge Der Spiegel, at netop på grund af den langt billigere pris på natrium-ion-batterierne er det realistisk at kunne få prisen på en elbil ned på 20.000 euro (knap 150.000 kr.).
CATL oplyser tilmed, at natrium-ion-batterierne i lynladere vil kunne “tankes op” til 80 procent af kapaciteten på 15 minutter – og så betyder en kortere rækkevidde jo mindre. Den kinesiske batterigigant igangsatte udviklingen af natrium-batterierne for mere end to år siden.
Ifølge Der Spiegel præsenterede Volkswagens kinesiske datterselskab Anhui – via det VW-ejede Sehol og i samarbejde med bilproducenten JAC – i februar en elektrisk prototype med natrium-batteri. Tidligere har VW meddelt, at de kommende ID.1- og ID.2-modeller vil være ekviperet med natrium-batterier.
I hvert fald et godt alternativ til Power Walls.